Hopp til innhold

Hadde titanbiten skylden?

Var en ulovlig innsatt titanbit på et Continental-fly, årsaken til at prestisjeflyet Concorde styrtet 25. juli 2000 i Paris?

Concorde-ulykken utenfor Paris 25. juli 2000
Foto: Scanpix/AFP

Krangelen om hvem som har skylden for flyhavariet, hvor 113 mennesker omkom, er flyttet inn i en rettssal utenfor Paris, hvor saken starter i dag.

På tiltalebenken sitter tre personer fra det amerikanske flyselskapet Continental, som er tiltalt for uaktsomt drap. Men de er ikke alene. Sammen med dem er to fra selskapet EADS som produserte «superflyet», pluss en tjenestemann fra det franske luftfartstilsynet.

De to miljøene er anklaget for ulike ting:

  • Continental for å ha mangler ved vedlikeholdet samt montert en uautorisert titanbit på dette flyet.
  • Air France/EADS for ikke å ha rettet opp svakheter og mangler ved Concorde-flyet som hadde vært kjent i 20 år.

Eksploderte i flammehav

25. juli 2000 var Concorde på vei til å ta av fra Charles de Gaulle-flyplassen med kurs for New York. Flyet kom ikke lenger enn et godt stykke ut på rullebanen, før det eksploderte i et flammehav og deretter kjørte rett inn i et flyplasshotell.

En rapport i 2004 konkluderte med at flyet kjørte på en superhard titanbit som hadde falt av DC 10-flyet til Continental Airways som nettopp hadde tatt av fra samme rullebane.

Denne biten var delvis skyld i ulykken, het det i konklusjonen, fordi den førte til at ett av dekkene på flyet eksploderte. Deler av dekket rev igjen opp drivstofftanken.

Drivstoffet som rant ut, tok fyr og satte to av fire jetmotorer ut av funksjon.

Alle de 109 om bord mistet livet, de fleste var tyske turister som skulle videre på cruise i Karibien. Fire ansatte ved flyplass-hotellet mistet også livet.

Krangelen dreier seg nå om det var titanbiten som virkelig forårsaket katastrofen eller ikke.

De tiltalte

På Continentals tiltalebenk sitter flymekaniker John Taylor som monterte metallbiten som ikke var godkjent av flyets leverandør, selskapets vedlikeholdssjef Stanley Ford som hadde det formelle ansvaret, og representanter for selskapets ledelse.

Continental som selskap er tiltalt for å ha slurvet med vedlikeholdsprogrammet.

Amerikanernes advokat sier til nyhetsbyrået AFP at han kommer til å argumentere for at ulykken ikke ble forårsaket av metallbiten som lå igjen på rullebanen.

- Flere vitner har hevdet at de så flammer på Concorde-flyet 800 meter unna der delen lå, sier Oliver Metzner.

På Concordes side er Henri Perrier, leder av det første Concorde-programmet fra 1978 til 1994, og Jacques Herubel, som var Concordes sjefsingeniør fra 1992-1995, tiltalt.

De er anklaget for å ha ignorert en rekke advarsler om at alt ikke var som det skulle med flyet. Blant annet var det kjent at flyet hadde problemer med hjulene. I flere tilfeller eksploderte flydekkene, eller det ble forårsaket hjulskader som igjen skadet drivstofftankene. Nettopp slik det skjedde under ulykken 25. juli.

I tillegg er også den tidligere direktøren for teknisk avdeling i det franske luftfartstilsynet, Claude Frantzen, tiltalt for å ha oversett en feil med de spesielle concorde-vingene, som hadde forbindelse med drivstofftankene.

- Ulykken kunne vært unngått, sier advokaten som representerer familien til den avdøde piloten Christian Marty.

- Svakheten ved Concorde-flyene hadde vært kjent i mer enn 20 år, sa han.

Slutt for godt

Concorde-flyene til både British Airways og Air France ble satt på bakken etter ulykken.

Henri Perrier, tidligere sjef for Concorde-programmet, i rettssalen

Henri Perrier var sjef for Concorde-programmet.

Foto: Francois Mori / Scanpix/AP

Superflyet, som var utviklet av selskapet Aerospatiale på vegne av de to europeiske selskapene, kunne fly i 2179 km/t og krysse Atlanteren på rekordtid. I 2003 stanset produksjonen for godt, kun 20 fly ble produsert i alt.

Rettsaken er ventet å vare i fire uker. Hvis Continental blir dømt, risikerer selskapet å få opptil 375.000 euro i bot, og opp til fem år i fengsel for personene som er anklaget.