Hopp til innhold

Reklamestrid rundt den russiske julenissen

Russiske foreldre frykter at en reklamekampanje som sier julenissen ikke finnes kan gjøre barna urolige og skape traumatiske reaksjoner i førjulstiden.

Denne reklamen skaper debatt

Entreprenør og boligbyggerfirmaet Donstroy som nå i høst gikk ut med en stor reklamekampanje, som fronter budskapet som har satt russiske sinner i kok:

Det finnes ingen Fader frost - som er navnet på den russiske julenissen - men det finnes tilbud på billige leiligheter.

Traumatiske reaksjoner

Reklamekampanjen skapte umiddelbart reaksjoner på sosiale medier, der foreldre klaget over at denne type kraftige utsagn kan gjøre barn urolige og skape traumatiske reaksjoner. Noen foreldre har til og med gått så langt at de har klaget saken inn for det russiske anti-monopol tilsynet, som også har ansvar for å overvåke reglene for reklame.

Der møter de imidlertid lite støtte. Nestleder for tilsynet Andrej Kasjevarov sier til nyhetsbyrået Interfax at de ikke kan se at reklamekampanjen er støtende, ennå.

Fader frost - den russiske julenissen slik russiske barn kjenner ham fra eventyrene

Fader frost - den russiske julenissen slik vi kjenner ham fra eventyrene.

Den russiske julenissen dukker tradisjonelt ikke opp før nærmere nyttårsaften.

Grep inn i 2007

– Det er først i ukene før utsagn om at «Julenissen finnes ikke» kan bli misforstått. Da må vi kanskje vurdere saken på nytt, sier Kasjevarov.

Også i 2007 ble det diskusjoner rundt den russiske julenissen, da butikkkjeden ETO kjørte en reklamekampenje under tittelen «Julenissen eksisterer ikke». Tanken var selvføgleig å annonsere at man nesten kunne få gratis gaver ved å kjøpre billige produkter hos dem.

Den gangen grep det russiske antimonopoltilsynet inn og sa at denne type annonsering kunne virke sjokkernede på små barn. Det anbefalte derfor annonsører til ikke å kjøre denne type reklame på TV.

Den russiske julenissen er klar for sesongen

Den russiske julenissen er klar for en ny sesong.

SISTE NYTT

Siste nytt