Hopp til innhold

SAS-kansellering rammer 26 i samme elektrikerfirma – står fast i Milano

Dere må vente i fire dager. Det var beskjeden fra flyselskapet da flyvningen til Tromsø-bedriften ble kansellert i tolvte time. Det var reiseselskapet som til slutt fikk booket nye billetter.

Flyfast

MILANO: Reisefølget på 34 måtte klare seg selv i Milano. De fikk sjekket inn på hotell i nærheten av flyplassen Malpensa.

Foto: Privat

– Det har vært sjokkartet. Vi har hatt litt kaotiske tilstander, forteller Christine Leiksett, kontorleder ved Ringjord elektro.

Hun og 33 andre med tilknytning til bedriften skulle hjem fra Milano søndag da flyet deres plutselig ble kansellert.

26 ansatte og sju av deres partnere reiste denne helgen til Italia for å feire firmaets 25-årsjubileum.

På flyplassen møtte de lite forståelse, og fikk ikke hjelp av SAS og deres representanter. Den eneste beskjeden de fikk, var at de var booket om til et nytt fly – fire dager senere.

– Det har allerede fått store konsekvenser. Det får ringvirkninger som går langt utover at vi taper inntekter, forklarer Leiksett.

Daglig leder Halgeir Ringjord forklarer at bedriften blant annet driver med vedlikehold av ferger, men at det av andre årsaker hadde blitt forskjøvet.

– Det var bare ren flaks, ellers ville disse fergestrekningene blitt kansellert, sier Ringjord.

Heldigvis for bedriften fant reiseselskapet de bestilte gjennom, Travelmaker, en løsning som sikret retur til Norge mandag. Tirsdag går turen videre hjem til Tromsø.

Leiksett er allikevel klokkeklar på hva bedriften gjør ved neste firmatur.

– Da finner vi et annet flyselskap. SAS utelukkes nå.

Flyfast i Milano

USIKKERT: Det var lenge usikkerhet rundt hva som kom til å skje med de reisende. Det ble mange timer venting på hotell og flyplass.

Foto: Privat

Det var Nordlys som først omtalte reisefølget i Milano.

Reiseselskapet fortviler

Travelmakers administrerende direktør, Pål Møller, forteller at de har opplevd flere kanselleringer fra SAS på sine pakketurer i det siste.

– Sånne opplevelser gjør at vi blir skeptiske til å bruke SAS.

Han forstår at kanselleringer forekommer, men reagerer på hvordan SAS har håndtert situasjonen.

– Reisefølget står på flyplassen og trenger hjelp, men blir avvist av flyselskapet. Det er uakseptabelt, slår Møller fast.

Han har selv hatt løpende kontakt med reisefølget gjennom helgen, og klarte å finne et tidligere fly til håndverkerne gjennom et firma de samarbeider med.

– Hadde vi hatt vanlige kontortider, hadde vi nok ikke fått booket om kunden i det hele tatt, sier Møller fortvilet.

Møller forteller at Travelmaker nå vil være forsiktige med å benytte seg av SAS fremover.

– Vi vil forsikre oss om at de har et apparat til å håndtere en liknende situasjon, skulle det skje igjen, sier Møller.

Les også: SAS avlyste flytur få timer før avreise

Jan Tore Kjær ved PC
Jan Tore Kjær ved PC

SAS: – Skyldes noe uforutsett

Pressesjef i SAS, John Eckhoff, forstår frustrasjonen til reisefølget i Milano.

– Jeg skjønner godt at de ikke er fornøyde. Når de får beskjed så kort tid i forveien er det vanskelig.

Allikevel er han klar på at SAS gjør det de kan for å hjelpe, selv om ting kan ta tid.

John Eckhoff, pressesjef SAS, står på Gardermoen og smiler til kameraet. Han står i hovedhallen, bakgrunnen er uklar. Han har på seg mørk dressjakke og hvit skjorte, med den øverste knappen åpen. På det venstre jakkeslaget har han en liten, blå SAS-pin.

UFORUTSETT: Pressesjef John Eckhoff i SAS, mener det har skjedd noe uforutsett for at SAS skal kansellerer en flyvning så sent.

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / NRK

– Vi har stor pågang på kundeservice for tiden, samtidig er det stor pågang på flyplassene rundt om i Europa. Derfor kan det være vanskelig å komme igjennom selv om vi har oppskalert kraftig, sier Eckhoff og fortsetter:

– Denne saken kompliseres av at de har bestilt via et reiseselskap. Da er det reiseselskapet som er kunden vår, men vi prøver uansett alltid å booke om til nærmeste ledige flight, understreker Eckhoff.

Han forstår at slike hendelser fører til skepsis til SAS, men håper de reisende vil gi selskapet en sjanse til.

– SAS har en veldig sterk merkevare, men det er vanskelige tider. Bransjen ligger nede etter pandemien, og det skaper utfordringer både logistisk og internt, forklarer Eckhoff.

Les også: SAS dropper flere tusen flyvninger i sommer

Et SAS-fly noen sekunder etter take-off fra Trondheim lufthavn Værnes. Kun skyer rundt flyet. Hjulene er fortsatt ute, og flyet er av typen Airbus A320neo
Et SAS-fly noen sekunder etter take-off fra Trondheim lufthavn Værnes. Kun skyer rundt flyet. Hjulene er fortsatt ute, og flyet er av typen Airbus A320neo

Varslet kanselleringer

Tidligere i mai ble det kjent at SAS avlyser mer enn 4000 flyvninger i sommer. Det tilsvarer om lag fem prosent av selskapets planlagte avganger.

Eckhoff er tydelig på at dette ikke har sammenheng med det Ringjord elektros ansatte opplevde i Milano.

– Dette har ikke noe med de varslede kanselleringene å gjøre. Når vi kansellerer en avgang så kort tid i forveien, skyldes det noe uforutsett, forklarer Eckhoff.

Han forklarer videre at det kan være tekniske årsaker, crewmangel eller værrelatert, men presiserer at SAS har som mål å gjennomføre alle oppsatte avganger.

Også SAS' svenske kunder har opplevd problemer. Aftonbladet kunne senest forrige uke fortelle om kunder som opplevde at flyet deres ble kansellert, før billettene igjen ble tilgjengelige for en høyere pris.

SISTE NYTT

Siste nytt