Slakter SAS' kundebehandling under Gran Canaria-streiken

Halvor Stormoen og 46 andre Gran Canaria-turister må vente til mandag før de kommer hjem, til tross for at SAS tidligere på dagen sa at alle passasjerene var på vingene.

Streik på flyplassen på Gran Canaria

De bakkeansatte på Gando-flyplassen på Gran Canaria streiket lørdag. Flere hundre norske flypassasjerer ble stående fast på ferieøya (Arkivbilde).

Foto: Wenche Bødtker-Lund

– Kan rapportere herfra at SAS ikke snakker om hvordan passasjerene er rammet, men om hvordan SAS er rammet. SAS stengte all kundeinfo lørdag klokken 17.00. Da var det fullt kaos her, skriver Stormoen i en e-post til NRK.

Flere hundre norske flypassasjerer ble stående igjen på Gran Canaria lørdag, fordi de bakkeansatte på Gando-flyplassen streiket.

LES OGSÅ: Bakkemannskaper tatt ut i streik på Gran Canaria

Søndag meldte både SAS og Norwegian at flypassasjerne var på vei hjem. Men for SAS' del viste dette seg å ikke stemme.

– Vi skulle reise lørdag 6., men må bli til mandag. De har ingen avganger søndag, skriver Stormoen i e-posten.

Han og kona skulle egentlig være med SAS' rutefly fra Las Palmas klokken 15.00 lørdag.

LES OGSÅ: Fikk kansellert fly i gave

– Ikke mulig å få kontakt

Streik på flyplass på Gran Canaria

Fagforeningen for de bakkeansatte har varslet streiker på Gran Canaria på fredager og lørdager i hele november (Arkivfoto)

Foto: Wenche Bødtker-Lund

– Vi kjøpte nye billetter med Spanair med avreise mandag ettermiddag, det var første mulighet. SAS har det ikke vært mulig å få kontakt med, forklarer Stormoen.

Han mener personalet fra flyselskapet Spanair, som skulle representere SAS gjennom Star Alliance, var veldig hjelpsomme. Problemet var ifølge Stormoen at Spanair ikke hadde fullmakter fra SAS. De fikk ikke kontakt med SAS, siden alt hadde stengt klokken 1700.

SAS bekrefter søndag kveld at 47 flypassasjerer ikke ble med flyene hjem søndag. Selskapet fløy både rutefly og charterfly for reiseselskapet Apollo. For de sistnevnte passasjerene har Apollo ansvaret.

– Vi har forsøkt å gi beskjed til passasjerene om at de kunne fly hjem søndag via alle mulige kanaler, det vil si SMS og i noen tilfeller personlig kontakt, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen til NRK i 17-tiden.

Ifølge informasjonssjefen kan det være at beskjedene ikke kom frem til alle passasjerene. I andre tilfeller har de selv valgt å ikke møte opp.

LES OGSÅ: Flyselskapene overrasket over Gran Canaria-streiken

– SAS er tause

Knut Morten Johansen

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS beklager at SAS ikke har klart å yte den servicen de ønsket til Gran Canaria-passasjerene.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Stormoen er oppgitt over at SAS lot fly som ikke var fulle ha avgang lørdag.

– SAS lot ruteflyene gå, nærmest uten passasjerer. Vi sto utenfor ved innsjekkingen, og så melding om både boarding og last call, men fikk ikke komme inn, fordi vi ikke fikk med oss bagasjen, forklarer flypassasjeren.

LES OGSÅ: Innstilte flyavganger på grunn av streik

Han sier at flypassasjerene deretter ikke fikk vite hva som skjedde.

– Hotellene er stort sett fulle. Folk har sittet på flyplassen, i hotelllobbyer og andre steder i hele natt.

– SAS er tause. Flyet hadde reist hjem, og det eneste de har loggført er en forsinkelse fra kl.2130 til 2300. Ja, ganske god punktlighet til statistikken, men passasjerene står igjen i Las Palmas, skriver Stormoen i e-posten.

(Saken fortsetter under bildet)

Flytrapper ikke i bruk på Gran Canaria

Ifølge SAS ble både flyselskapets eget personell hindret da de forsøkte å rydde bagasje og klargjøre for at passasjerene kunne komme seg av gårde (Arkivfoto).

Foto: Wenche Bødtker-Lund

– Handler ikke om statistikken

– Dette har ingenting å gjøre med punktlighetsstatistikken, svarer Johansen i SAS.

Han vil gjerne gi passasjerene som ble rammet av streiken søndag en forklaring:

– Situasjonen på Las Palmas var svært kaotisk. Vårt personell ble hindret i å gjøre noe med bagasjen. Passasjerer som var på vei mot flyet ble også holdt igjen, forteller informasjonssjefen.

Streik på flyplass på Gran Canaria

SAS bekrefter søndag kveld at 47 SAS-passasjerer ikke ble med flyene hjem søndag (Arkivbilde).

Foto: Wenche Bødtker-Lund

Han påpeker at flyselskapet ble usatt for en ulovlig aksjon fra de streikende, og i et langt større omfang enn ventet. At flyet tok av som vanlig på lørdag, til tross for at passasjerer sto og ventet, synes han ikke er rart.

– Når du får en såkalt «slot» (flytid, journ. anm.), bør du fly. Hvis ikke kan det hende du ikke får fly før om ett døgn igjen. Jeg vil forsikre om at alt vi har gjort, er til det beste for passasjerene, sier Johansen.

Fortsatt ikke kontakt

Nå håper han alle de strandede Gran Canaria-turistene kommer seg hjem mandag.

– Passasjerer som ikke kom seg i vei søndag har en berettiget harme. Vi beklager at vi ikke har fått til å yte de servicen som vi ønsker, sier Johansen.

Stormoen savner fortsatt kontakt fra SAS:

– Jeg har ikke kommet i kontakt med SAS i dag. Beste resultat er nummer 51 i køen. Så det er flere som prøver, skriver han i en annen e-post søndag.

SISTE NYTT

Siste nytt