Stena Jutlandica-kollisjonen blir nå etterforsket av svensk politi for å avgjøre om det var uaktsom ferdsel som førte til at det danske tankskipet dundret inn i passasjerfergen.
Tankskipet er eid av rederiet Terntank og forlot Gøteborg rundt midnatt med 12 000 tonn diesel og bensin i lasten.
– Jeg har jobbet på Terntank siden 1981 og jeg har aldri opplevd at vi har kollidert med en ferje. Slikt skal ikke skje, og det er et mysterium at det har skjedd nå, sier Tryggve Möller, administrerende direktør i Terntank til den svenske avisen Expressen.
– Den sikkerhetsansvarlige ombord har snakket med kapteinen. Kapteinen har jobbet for oss i mange år. Han er en veldig flink mann. Det er ingen grønnskollinger ombord, sier Möller.
– Tankskipets besetning skal avhøres og vi skal finne ut om det er en menneskelig eller en teknisk feil som er årsak til hendelsen, sier Christer Fuxborg, pressetalsmann for politiet til Danmarks Radio.
– Vi prøver å finne informasjon om hvem som sto på broren, hvem som var ansvarlig og vi gjør også tekniske undersøkelser, sier Fuxborg.
- Les:
Underlig kurs
En grafikk laget av Danmarks Radio viser at det danske tankskipet holdt en underlig kurs før kollisjonen natt til i dag.
Stena-båten endret kurs mot styrbord flere sjømil før skipene skulle passere hverandre. Det danske tankskipet derimot svingte mot babord, og dermed mot passasjerfergen.
Fergen fikk en stor flenge i skroget under sammenstøtet og tok inn vann på babord side. En drøy halvtime etter at ferja ble truffet av tankbåten, la den til kai med et flere meter stort hull i akterenden.
- Vi er utrolig taknemmelige for at det ikke skjedde noe mer, og for at det ikke er noen oljetutslipp, sier Möller til Danmarks Radio.
Flere passasjerer ble redde, men det er ikke meldt om fysiske personskader som følge av kollisjonen.
Personer som har booket tur på Stena Jutlandica blir ombooket til turer med enten Stena Danica eller Stena Nautica, opplyser rederiet.