Det var under klargjøringen av romfergen på oppskytningsplattformen i Florida at problemet oppstod.
En plate som beskytter vinduene mot vind og vær mens fergen står på bakken, falt av og traff et beskyttelsespanel 20 meter lengre ned.
Forfulgt av uhell
Discovery står klar. (Foto: Scanpix / Reuters)
Ting som faller og skader paneler på romfergen forfølger NASA. Det var en bit av drivstofftanken som falt av og dømte fergen Columbia og dets mannskap på sju til døden i februar 2003.
Den gang kunne ingen gjøre noe med skaden dersom den hadde blitt oppdaget. I går og i natt har bakkemannskapene gjort det de først ikke trodde var mulig. På rekordtid er det ødelagte panelet byttet ut, og fergen skal nå være i teknisk god stand.
Redusert risiko
Det som er klart, er at det ikke er en trygg romferge som skal skytes opp. Lederen av undersøkelseskommisjonen etter Columbiaulykken, pensjonert admiral Harold Gehman, sa nylig at risikoen er redusert, men ikke nok til at det er komfortabelt.
Han mener den amerikanske kongressen og det amerikanske folk ikke er klar over hvor farlig det egentlig er, og han ber om at romfergeflåten blir satt permanent på bakken så fort som mulig.
Det er gjort en del for å sikre fergen. Noe av problemet med deler som faller av er løst, og det er utviklet et system for å inspisere fergen når den er ute i rommet.
Kameraer og spesialutstyr
Kameraer montert på lange armer og astronauter med spesialutstyr skal sørge for det. Langt flere kameraer enn vanlig vil også følge fergen under oppskytningen, for å se om noe blir slått i stykker.
Uansett hva som skjer, så er de to kvinnene og de fem mennene om bord i Discovery mye tryggere enn mannskapet på Columbia var. Discovery har en nødhavn i rommet; den internasjonale romstasjonen som også er målet for denne ferden.
Harold Gehman er ikke fornøyd med romfergeflåten. (Foto: Scanpix / AP)