Tankskipet "St. James Park" er britiskregistrert og var på vei fra Spania til Thailand da det ble kapret, opplyser Andrew Mwangura i East Africa Seafarerers’ Association.
Mannskapet på 26 kommer fra Russland, Ukraina, Bulgaria, Romania, Filippinene, Polen, Georgia, India og Tyrkia, og skipet var tirsdag på vei til havn nord i Somalia.
Tankskipet 'St. James Park' er britiskregistrert og var på vei fra Spania til Thailand da det ble kapret.
Foto: Scanpix/APLasteskipet "Al Mahmoud" fra Jemen, som har et mannskap på minst 15 om bord, ble kapret i Adenbukta mandag, melder BBC.
International Maritime Bureau (IMB) melder samtidig at det Panama-registrerte greske bulkskipet "Navos Apollon", som har et mannskap på 19, ble kapret utenfor sørspissen av Somalia tirsdag.
Det 52.000 tonn store skipet var på vei fra USA til India med kunstgjødsel da piratene slo til om lag 240 nautiske mil nordvest for Seychellene. Mannskapet skal i hovedsak være fra Filippinene.
Piratangrepene doblet i år
EUs marinestyrke, der også den norske fregatten "KNM Fridtjof Nansen" inngår, greier ikke å forhindre pirater fra å kapre nye skip.
En oversikt fra Det internasjonale maritime byrået viser at antallet piratangrep er nesten doblet i år, og minst 44 ganger har de somaliske piratene lyktes i å ta kontroll over skip.
Piratene holder nå rundt ti skip med til sammen over 200 besetningsmedlemmer, mens de øvrige er frigitt mot millionbeløp i løsepenger.
Forsvarsminister Grete Faremo (t.v.) og forsvarssjef Harald Sunde besøkte tidligere i måneden KNM Fridtjof Nansen i Adenbukta der en britiskregistrert kjemikalietanker ble kapret tidligere i uka.
Foto: Forsvaret / Scanpix– Vi kan ikke si at noen har vunnet krigen mot piratvirksomhet. Den pågår fremdeles, sier Cyrus Mody i Det internasjonale maritime byrået. E
En talsmann for EUs marinestyrke, John Harbour, vil ikke være med på at operasjonen er mislykket.
– Langt flere skip hadde blitt tatt om vi ikke hadde vært her, sier Harbour.
Væpnede vakter anbefalt
USA anbefalte nylig greske skipsredere å plassere væpnede vakter på skip som skal passere Afrikas Horn, for å beskytte dem mot piratangrep.
Det amerikanske utenriksdepartementet hadde i november et møte med representanter for det greske rederiforbundet og rådet dem til å ta et større ansvar for egen sikkerhet..
Greske redere kontrollerer om lag 20 prosent av all sivil skipsfart i verden og var representert av presidenten i det greske rederiforbundet, Theodore Veniamis, under møtet i Washington.
– Det er i redernes egen interesse å sette i verk tiltak for å beskytte seg selv i dette farvannet, lød budskapet fra amerikansk UD.