Tapte 14 milliarder i børsverdi etter «sexistisk» TV-reklame

Treningsutstyrs-produsenten Peloton har brukt 130 millioner kroner på en TV-reklame for en avansert ergometersykkel i håp om å bli en suksess i julehandelen. Det gikk skikkelig dårlig.

Bilde fra TV-reklamen for ergometersykkelen fra Peloton

Bilde fra TV-reklamen for ergometersykkelen fra Peloton.

TV-reklamen starter med at en kvinne får ergometersykkelen til jul.

Gaven inspirerer henne til å starte en videodagbok om treningstimene sine, der hun stolt sier «for ett år siden visste jeg ikke hvor mye dette ville endre meg».

Den 30 sekunder lange videoen med tittelen «Gaven som gir tilbake», ble først sendt i november.

Selskapet har brukt 15 millioner dollar – rundt 130 millioner norske kroner – på å kjøpe TV-reklame, skriver Guardian.

Se den omstridte reklamen fra Peloton.

Latterliggjøres

Den siste uken har den blitt møtt av en storm av kritikk og latterliggjøring på sosiale medier.

Kritikere kaller reklamen «krenkende og dum» og peker på at kvinnen var slank allerede da hun fikk ergometersykkelen.

Komikeren Jess Dweck sammenligner på Twitter reklamen med det første minuttet av en episode av den dystopiske TV-serien Black Mirror.

I USA har reklamen blitt gjort narr av så mye at Renee Klahr skriver på Twitter at den har samlet nasjonen i hat.

Laster Twitter-innhold

Falt kraftig på børsen

Resultatet av kritikken og latterliggjøringen er at Peloton har falt kraftig på børsen.

Tirsdag gikk selskapet ned med 15 prosent og onsdag falt det ytterligere seks prosent.

Til sammen har 1,5 milliarder dollar – rundt 14 milliarder norske kroner – av selskapets børsverdi forsvunnet.

I en e-post til CNBC skriver Peloton at de er skuffet over hvordan noen har misforstått reklamen.

– Vi hører hele tiden fra våre medlemmer som sier hvordan livene deres er blitt positivt og meningsfullt påvirket etter at de har kjøpt en Peloton sykkel eller tredemølle, skriver selskapet som tidligere har erklært at de vil bli «Netflix for trening».

Saken er oppdatert etter publisering. I første versjon sto det at det var brukt 1,5 millioner dollar på TV-reklame. Det riktige er at det er brukt 15 millioner dollar.

SISTE NYTT

Siste nytt