Da Volvo virkelig levde opp til navnet sitt («jeg ruller»), endte det med en utilsiktet bråstopp - og symbolet på at nå er det slutt for Volvo.
Anledningen var vårens lansering av den nye modellen Volvo S60.
Biljournalister fra fjern og nær var samlet for å se den store nyvinningen til Volvo; en bil som selv merket faren og bremset opp når et hinder dukket opp.
Men i stedet for å bråstoppe, rullet Volvoen rett inn i lastebilen som sto stille på veien.
Les mer om episoden hos Broom.no
Arvesølvet
Det er nå mange tiår siden det svenske bileventyret startet. I 1927 ble den første Volvoen bygget. Den fikk navnet Jakob. Siden kom Volvo ÖV4 , ut fra fabrikken.
Etter 2. verdenskrig slet Svenska Aeroplan AB med overproduksjon. De måtte satse på noe nytt - og gikk for bilproduksjon. I 1947 hadde ingeniørene svaret klart: Saab 9-2 var skapt.
Se bilder av Saab-klassikere her
Volvo og Saab ble arvesølvet i svensk næringsliv. De ble etterhvert erkerivaler, selv om den mektige Volvo-sjefen Pehr G. Gyllenhammar foreslo å slå sammen Sveriges to stoltheter.
Hadde det vært opp til Gyllenhammar, hadde også 40 prosent av Volvo vært norsk - og store deler olje i Nordsjøen svensk. Sånn ble det riktignok ikke.
Vi har sett bilmodell etter bilmodell komme ut fra fabrikkene. Det så ut som svensk bilindustri aldri skulle stoppe. Men så kom nedgangstidene.
Saab var først ute og solgte personbilavdelingen til General Motors. I 1999 gikk Volvo samme vei: Ford kjøpte den svenske «folkhembilen».
Uansett - store deler av produksjonen både av Volvo og Saab har alltid foregått i Göteborg-området - inntil det så ut til å bli kroken på døra for begge for godt i forbindelse med finanskrisen.
Verden lysner
Men nå har det snudd. Både for Volvo og Saab. Når ferien er over, skaI produksjonstempoet opp.
700 splitter nye Volvoer skal daglig rulle ut fra fabrikklokalet i Torslanda, ikke langt fra Göteborg. Noen få mil lenger øst skal 300 nye Saaber daglig rulle ut fra fabrikklokalet i Trollhättan.
Verken Saab eller Volvo klarer å dekke etterspørselen. I dag må nye kjøpere vente inntil ti uker på de mest populære modellene, de nye diesel-modellene til Volvo og den nye Saab 9-5.
Nå må de ansatte trå til, sier tillitsvalgt ved Saab i Trollhättan, Håkan Skött.
- Et eksempel er at vi tok ut kun tre uker ferie i år. Det gjorde vi også i -92, eller var det -93, da den nye 900-serien kom. Det er klart at når vi lanserer et nytt produkt, må de ut til markedet, sier han.
I fjor vår mistet 700 ansatte jobben hos Saab, men de har igjen ansatt 250 personer, og har varlset at de skal hente inn ytterligere 150-200 personer.
Les:
Fra fjern og nær
I grevens tid for begge de tradisjonsrike bilprodusentene, kom det kjøpere som ville satse.
I Trollhättan hadde de allerede innstilt seg på at den siste Saab-bilen snart skulle rulle på svenske veier da nederlandske Spyker Cars kom inn og kjøpte Saab fra kriserammede General Motors i januar.
- Les:
- Les:
- Les:
I forrige uke ble Volvo offisielt overført på kinesiske hender. Den nye Volvo-sjefen heter Li Shufu. Men mr. Li lover at Volvo fortsatt skal produseres i Sverige:
- Fabrikken i Torslanda kommer til å fortsette som før, sier han.
- Les:
- Les:
- Alle fabrikker i Sverige og Belgia skal fortsette og utvikles videre, for vi vil stabilisere og forsterke Volvos posisjon på markedet i Europa og USA, bedyrer Li Shufu.
- Les:
Men göteborgerne er skeptiske til kinesisk håndtering av arvesølvet.
«Tråkigt» og «sorgligt» er de to mest brukte ordene når göteborgere på gata skal beskrive hva de synes om det nye eierskapet.
- Volvo burde vært svensk, konkluderer en og taler for mange.
Spør du folk verden over hva de forbindeler med Sverige, blir svaret gjerne ABBA, Pippi, IKEA, ...og så Volvo og SAAB. Det hjelper ikke hvem eierne er eller hvor bilene lages. De er svenske.
Det føler Medelsvensson også. Og akkurat nå går det bedre enn på lenge.