Russisk bilindustri sliter, til tross for at bilene er billigere enn de importerte. Bare i 2015 tapte bilfabrikken AvtoVAZ i Togliatti mer enn 8 milliarder kroner, selv om arbeidsstokken ble redusert med 15 prosent, til 44.000 ansatte.
– Denne fabrikken har vært vanstyrt i mange år, så det er en lang vei å gå, sa direktøren for AvtoVAZ, svenske Bo Andersson da NRK møtte ham i februar 2015.
Svensken ble håndplukket til jobben for å få skikk på fabrikken, kjent for å ha produsert Lada. I 2014 innførte han nye og tøffe arbeidsrutiner både for de ansatte og ledelsen.
Kutter
Men selv om Andersson gikk hardt ut og gjennomførte omfattende rasjonaliseringstiltak for å få selskapet mer lønnsomt, er også han innhentet av den økonomiske virkelighet som truer hundretusener av arbeidsplasser i Russland.
AvtoVAZ har tapt penger i mange år og overlever på grunn av støtte fra den russiske staten. Da Russlands statsminister Dmitrij Medvedev besøkte bilfabrikken i januar lovet han fem milliarder kroner i støtte til bilindustrien i 2016.
Men i forrige uke kom meldingen om at Lada-fabrikken nå innfører firedagers uke i et halvt år framover, samtidig som den anerkjente næringslivsavisen Vedomosti skriver at også Anderssons stilling er truet.
Hele den russiske bilindustrien sliter
Titusenvis av arbeidere går dermed en vanskelig framtidig i møte.
Lønningene er alt skåret ned til et minimum, og nærmere en million mennesker i Togliatti og Samararegionen står i ferd med å miste hele eksistensgrunnlaget. Også en annen av Russlands store bilfabrikker, lastebilprodusenten Kamaz, sliter tungt.
Salget av nye biler på det russiske markedet falt med mer enn en tredjedel i 2015, og fallet fortsetter.
I 2015 stengte General Motors sin bilfabrikk utenfor St. Petersburg, og andre utenlandske bilprodusenter, som Volkswagen og Scania, har redusert produksjonen.
Ifølge nyhetsbyrået Interfax er det nå mer enn 300.000 mennesker som arbeider redusert arbeidsuke i Russland, og tallet vokser, men mørketallene kan være enda større.
Arbeidslivseksperten Igor Poljakov sier til avisen Vedomosti at en million russere nå jobber redusert. Et høyt tall når den yrkesaktive delen av befolkningen på rundt 145 millioner blir stadig mindre.
– Russland går konkurs
Den ungarskfødte økonomen og investoren George Soros spådde for to uker siden at Russland kommer til å gå konkurs i 2017.
Kanskje ønsketenkning fra en mann som er sterkt kritisk til president Vladimir Putin, men det er liten tvil om at de lave oljeprisene og sanksjonene som er innført fra Vesten, langsomt undergraver fundamentet for Russisk økonomi.