Mens arbeidere og soldater jobbet på spreng for å stanse lekkasjen av radioaktivitet fra reaktor fire i Tsjernobyl, bega fire fotografer seg inn i området for å dokumentere det som skulle vise seg å bli tidenes verste kjernekraftkatastrofe.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Den første pressefotografen som klarte å komme seg inn i området var Igor Kostin. Ikledd en blydress og med blykasser rundt kamerautstyret sitt, tok han seg ulovlig inn i faresonen bare noen dager etter ulykken.
Kostin jobbet for nyhetsbyrået Novosti og klarte å lure seg med et militærhelikopter som skulle fly over anlegget.
Svarte bilder
Etter hvert som helikopteret fløy lengre og lengre inn i tremilssonen erindrer Kostin hvordan piloten snakket om hvordan radioaktiviteten stadig økte.
– Helikopteret var helt tett. Gulvet var dekket av bly og vinduene forsvarlig lukket. Ruinene av reaktoren dukket opp på høyre side. Jeg hørte pilotens stemme som sa «50 meter til reaktoren, 250 røngten». Jeg åpnet vinduet og fotograferte. Det var et idiotisk påfunn, sier Kostin i et intervju med nyhetsbyrået AP.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Resultatene fra den første turen ble også heller dårlige. Radioaktiviteten utenfor helikopteret var så sterk at bildene ble helt sorte.
– Rakk ikke å bli redd
Men Kostin og flere andre fotografer gjorde flere forsøk i dagene som kom på å fotografere katastrofen som var i emning, men som sovjetiske myndigheter innledningsvis forsøkte å dysse ned.
Ni dager etter brannen, denne gangen med velsignelse fra myndighetene, ble Kostin fraktet faretruende nær reaktoren sammen met TASS-fotografen Valery Zufarov og Volodymyr Repik.
- LES OGSÅ:
Kostin klatret opp på taket av reaktoren for å fotografere soldatene som jobbet 40-sekunders-skift med å rydde opp i ruinene etter brannen.
– De talte sekundene for meg. Etter 20 sekunder måtte jeg løpe ned fra taket. Det var det mest forurensede stedet, med 1500 røngten per time. Den dødelige dosen er 500 røngten, forteller Kostin som aldri rakk å reflektere over faren da han stod i situasjonen.
– Frykten kom senere, sier Kostin.
Døde av skadene
Kostin er i dag den mest kjente av fotografene som foreviget ulykken i Ukraina for 25 år siden.
Men mannen som tok de aller første bildene av ødeleggelsene var Anatoly Rasskazov som jobbet som stabsfotograf ved Tsjernobyl-kraftverket. Kun timer etter eksplosjonen i reaktoren, slapp Rasskazov inn for å fotografere.
Han gjorde et videoopptak og tok flere bilder, som alle ble beslaglagt av det sovjetiske hemmelige politiet KGB senere samme dag. To av bildene ble frigjort året etter, men Rasskazov ble ikke kreditert som fotograf.
Rasskazov døde i fjor, 66 år gammel, etter flere års kamp mot blodkreft og andre sykdommer som han mente skyldtes strålingen fra Tsjerbobyl.
Også Valery Zufarov som var med på Igor Kostins første tur til katastrofeområdet, mistet også livet av tsjernobylrelaterte sykdommer i 1993.
Anerkjennelse med bismak
Igor Kostins arbeid i tiden etter eksplosjonen i Tsjernobyl-reaktoren har blant annet gitt ham flere priser. Kostin dokumenterte ikke bare selve ulykken, men viste også verden bilder av deformerte barn, kreftsyke arbeidere og byggingen av sarkofagensom ble bygget over ruinene.
Men arbeidet utsatte ham også for betydelige mengder radioaktiv strålig, som har ført til at han, i liket med mange av dem han fotograferte, har måtte fåt behandling for kreft i skjoldbrukskjertelen.
Hans fotografmakker Volodymyr Repik fra den sovjetiske avisen Pravda oppsummerer arbeidet under katastrofen slik:
– Hadde jeg bli bedt om reise nå, ville jeg ha nektet. Du kunne lett ha omkommet til ingen nytte, sier Repik til AP.