NRK Meny
Normal

Nytt lydbånd fra spansk lokfører

Spanske medier har publisert t lydbånd fra en samtale lokføreren hadde rett etter ulykken som krevde 79 menneskeliv i 24. juli i år.

Francisco José Garzón

Lokfører Francisco José Garzón sammen med en politimann like etter ulykken.

Foto: STRINGER/SPAIN / Reuters

Francisco Jose Garzon hjelpes etter ulykken

Lokfører Francisco Jose Garzon var blodig da han ble hjulpet bort etter ulykken.

Foto: MONICA FERREIROS / AFP

På båndet kan man høre lokfører Francisco Jose Garzon si til en kollega at han tidligere hadde klaget over at svingen der ulykken skjedde var «umenneskelig».

Den spanske avisen El Pais har fått tak i en kopi av telefonsamtalen som Garzon gjorde for å melde fra om ulykken.

– Jeg ble forstyrret og mente å kjøre i 80 km/t, men kjørte i 190, sa Garcon i samtalen med en kollega på sentralstasjonen i Madrid.

Tidligere har etterforskere slått fast at toget kjørte i 192 km/t da det sporet av i Santiago de Compostela.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Et overvåkingskamera fanget toget som sporte av i Spania.

Her sporer toget av

– Hadde varslet om svingen

– Jeg hadde allerede sagt fra til sikkerhetsfolkene at denne svingen var farlig, at en dag kunne noe slikt skje, sa Garzon i samtalen rett etter ulykken.

Tidligere har presidenten i de spanske jernbanene Renfe, Julio Gómez-Pomar, sagt at lokføreren hadde kjørt forbi ulykkesstedet 60 ganger.

Lokføreren er siktet for 79 tilfeller av drap og mange tilfeller av legemsbeskadigelse på grunn av profesjonell skjødesløshet.

Han er på frifot, menhar meldeplikt i påvente av en eventuell rettssak.

«Stakkars passasjerer»

Alle de åtte vognene sporet av da toget fra Madrid til Ferrol veltet i svingen.

– Det må være mange skadde, toget har veltet. Jeg kan ikke komme ut av kabinen, sier Garcon på lydbåndet.

På lydbåndet kan man flere ganger høre lokføreren si «stakkars passasjerer» og at han legger til at «jeg håper ingen er døde».

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt