Hopp til innhold

Ny studie: Dårligere eksamensresultater i varmt vær

En undersøkelse av ti millioner amerikanske elever viser tydelig at resultatene blir dårligere når solen skinner og temperaturen er høy.

Gymsalen på Haugeåsen skole

På Haugeåsen ungdomsskole i Fredrikstad ble eksamen avbrutt på grunn av varme onsdag, til tross for at skolen satte opp mange vifter i eksamenslokalet.

Foto: Lars Håkon Pedersen/NRK

Forskere i USA har sett på sammenhengen mellom eksamensresultater og temperatur for ti millioner elever i årene fra 2001 til 2014, skriver BBC.

Resultatet av studien er ifølge forskerne at det for første gang er påvist en tydelig sammenheng som viser at når temperaturen går opp, går resultatene ned.

Det er forskere fra Harvard, University of California Los Angeles (UCLA) og Georgia State University som står bak studien som er publisert av USAs nasjonale kontor for økonomisk forskning.

Starter ved 21 grader

Den amerikanske studien har sett på resultatene av såkalte PSAT-tester, en test som rundt 3,5 millioner elever på videregående skole tar hvert år, skriver CTVNews.

Forskerne har ikke sett på temperaturen på selve eksamensdagen, men på hvordan været har vært i skoleåret før eksamen og dermed hvordan varme har påvirket elevenes evne til å lære.

Ifølge studien slår den negative effekten av varme inn ved 21 grader. For hver økning i gjennomsnittstemperaturen på 0,55 grad, gikk læringen ned med en prosent.

Nedgangen økte når varmen ble høyere enn 32 grader og enda verre ble det når den steg til over 38 varmegrader.

En undersøkelse av matematikk-prøver i USA

En undersøkelse av matematikkprøver i USA fra 2009 til 2013 viser også en sammenheng mellom temperatur og resultater.

Foto: USAs nasjonale kontor for økonomisk forskning

Måtte avbryte eksamen

Studien ble offentliggjort samtidig som det ble kjent at Haugeåsen ungdomsskole i Fredrikstad onsdag måtte avbryte eksamen på grunn av varme.

Rektor Mona Häckert sa at det var 30 grader inne i lokalet da de avbrøt eksamen i samråd med Utdanningsdirektoratet.

– Jeg er ikke så god i nynorsk fra før, og det ble bare verre av varmen. Vi satt der og døde litt. Jeg er veldig glad for at vi slipper nå, sa elev Nora Johnsen Røst til NRK.

Anbefaler aircondition

En av forskerne bak studien, Joshua Goodman fra Harvard Kennedy School of Government, sier at varmen førte til at elevene ble gradvis «mer distraherte, opphissete og mindre i stand til å konsentrere seg».

De amerikanske forskerne anbefaler å investere i airconditioning i klasserommene, noe som vil lønne seg ved å gi studentene bedre lønn i fremtiden.

I Houston, der gjennomsnittstemperaturen for en skoledag er 29 grader, kan man ifølge studien tjene 2120 dollar i året per student ved å ha aircondition.

Forskerne sier at det er viktig at det blir gjort mer arbeid når det gjelder sammenhengen mellom varme og læring, særlig fordi klimaendringer er ventet å føre til flere hetebølger i tiden fremover.

SISTE NYTT

Siste nytt