Har fått 385 milliarder i statsstøtte uten klimakrav

Flyselskapene som har fått mest statsstøtte under pandemien, er også de som slipper ut mest CO₂. For det aller meste av utslippene slipper de også å betale CO₂-avgift.

En Airbus A350 fra Air France

Air France har fått over 80 milliarder kroner i koronastøtte.

Foto: Regis Duvignau / Reuters

Lufthansa, British Airways og Air France sto til sammen for utslipp på 51,88 millioner tonn CO₂ i 2019.

Det går frem av en oversikt lagt frem av den europeiske miljøorganisasjonen Transport and Environment (T & E).

Det er første gang en oversikt over flyselskapenes totale utslipp legges frem etter at T & E har fått tilgang til tallene og presentert dem samlet.

Utslippene fra de tre selskapene er litt mer enn de totale norske utslippene på 50,3 millioner tonn CO₂ samme år.

Betaler ikke CO₂-avgifter.

Sammen med British Airways er Lufthansa og Air France selskapene i Europa med størst CO-utslipp.

Oversikten fra T & E viser at de tre store selskapene ikke betaler avgifter for det aller meste av utslippene..

British Airways betaler bare CO₂-avgift for 14 prosent av utslippene og tallene er ikke mye høyere for Air France (17 prosent) og Lufthansa (23 prosent).

De tre selskapene er også de som har mottatt mest statlig støtte under koronapandemien.

Totalt står de tre for over 175 milliarder kroner i statsstøtte, nesten halvparten av den totale støtten.

Artikkelen fortsetter under tabellen.

Statlig støtte til europeiske flyselskap

Flyselskap

Land

Støtte (millioner kroner)

Klima- og utbyttekrav

Type støtte

Total

384.278

Kilde: T&P

Lufthansa

Tyskland

69.560

Ikke utbytte

Lån/Delvis overtakelse

Air France/KLM

Frankrike

81.222

Ikke utbytte i 2020

Delvis overtakelse, lån og lånegaranti

Air France/KLM

Nederland

34.577

Ingen

Lån og lånegaranti

TUI-gruppen

Tyskland

38.858

Ikke utbytte

Lån

IAG - British Airways

Storbritannia

25.963

Ingen

Lån

Lufthansa/Swiss

Sveits

14.440

Ikke utbytte

Lån

TAP

Portugal

12.203

Ingen

Lån

SAS

Dan/Sve

11.492

Ingen

Kredittgaranti

Finnair

Finland

12.580

Ingen

Kredittgaranti, lån, rekapitalisering

IAG - Iberia

Spania

7973

Ingen

Lån

Easy Jet

Storbritannia

22.780

Ikke utbytte

Lån

Ryan Air

Irland

6814

Ingen

Lån

Lot

Polen

6610

Ingen

Lån og rekapitalisering

Condor

Tyskland

5593

Ingen

Lån

Lufthansa - Austria

Østerrike

4576

Ikke utbytte eller bonuser. Klimakrav

Statsstøtte og lån

Air Europa

Spania

4576

Ingen

Ikke avklart

Wizzair

Ungarn

3498

Ingen

Lån

Flyselskaper i Sverige

Sverige

3233

Ingen

Lånegarantier

Alitalia

Italia

3020

Ingen

Statsstøtte

Lufthansa - Brussel

Belgia

2949

Ingen

Lån

Norwegian

Norge

2817

Ingen

Lånegaranti

IAG - Vueling

Spania

2644

Ingen

Lån

Air Baltic

Latvia

2542

Ingen

Rekapitalisering

Widerøe og andre i Norge

Norge

1231

Ingen

Lånegaranti

Andre

5613

Er ikke satt klimakrav

Til tross for de enorme summene i statsstøtte, er det så å si ikke satt krav om at flyselskapene kutter i utslippene til gjengjeld.

Frankrike og Østerrike er de eneste landene som har innført noen CO₂-tiltak i forbindelse med statsstøtten.

I forbindelse med en redningspakke i mai i fjor, krevde myndighetene at Air France kutter 50 prosent i CO₂-utslippene på innenriksflygingene sine innen 2024.

I praksis betød det at selskapet måtte slutte med alle flyruter der det var mulig å ta tog på under 2,5 timer.

Sist fredag vedtok den franske nasjonalforsamlingen å lovfeste 2,5-timerskravet. Det innebærer at ruter som Paris-Lyon og Paris-Bordeaux ikke vil ha fly.

Østerrike har innført en spesialskatt på flyreiser under 350 kilometer og forbyr flyreiser der tog på under tre timer er et alternativ, skriver T & E

Østerrike er et lite land med få innenriksflyginger, så det er uklart hvor stor effekt de nye reglene vil få.

Burde brukt støtten til å stille krav

Det er hverken CO₂-avgift eller moms på flydrivstoff på internasjonal luftfart fordi det ikke er noen internasjonal avtale om hvordan slike avgifter skal innføres.

Transport and Environment krever nå at europeiske land bruker statsstøtten til å sette krav til flyselskapene.

De vil ha innført en plan for hvordan selskapene skal redusere CO₂-utslippene.

En slik plan vil både fjerne gratis CO₂-kvoter for selskapene, innføre forskjellige skatter og avgifter og gi støtte til utviklingen av utslippsfrie former for drivstoff.

– Etter å ha øst penger utover flyselskapene i 12 måneder til flyselskapene, må regjeringene nå endre fokus og satse på å gjøre industrien grønnere, sier ansvarlig for luftfart i T & E, Andrew Murphy.

SISTE NYTT

Siste nytt

Israel bombet mediehus i Gaza

En bygning på Gazastripen som huser flere internasjonale medier, har kollapset etter å ha blitt truffet av raketter under et luftangrep. Israel hevder at militært utstyr som tilhørte Hamas var i bygningen.