Ny «snakkende» dinosaurart oppdaget i Mexico

Paleontologene i Mexico tror at Tlatolophus galorum var av den pratsomme typen.

The Mexico's National Institute of Anthropology and History's (INAH) illustration represents a new species of a dinosaur named Tlatolophus galorum

Mexicos nasjonale institutt for antropologi og historie (INAH) sin illustrasjon av Tlatolophus galorum.

Foto: Inah / Reuters

Forskerne tror arten døde ut for 72 millioner år siden i Coahuila nord i Mexico.

– Vi beregner størrelsen å være mellom åtte og tolv meter, ettersom bare halen er seks meter lang, sier paleobiolog Angel Alejandro Ramirez.

Dinosauren ble først oppdaget i 2013, da forskerne gravde ut halen. Siden ble skallen, lår- og skulderbein hentet fram. Skallen har en 1,3 meter lang hul kam. Forskerne tror at denne ble brukt til å lage lyd med.

Skallen til Tlatolophus galorum

Omkring 80 prosent av skallen til Tlatolophus galorum var intakt.

Foto: Handout / Reuters

– Vi tror at disse dinosaurene kommuniserte mye med hverandre. De kunne lage og oppfatte lavfrekvent lyd, slik som elefanter. En type lyd som rekker over flere kilometer og som ikke kan oppfattes av mennesker.

Disse fredelige men snakkesalige dinosaurene kan også ha vært i stand til å lage høye lyder for å skremme bort rovdyr, ifølge Det nasjonale instituttet for antropologi og historie (INAH), som annonserte nyheten torsdag.

Oppdagelsen utredes fortsatt. Men forskning om funnet har allerede blitt publiserte i det vitenskapelige tidsskriftet Cretaceous Research.

En paleontolog ved INAH jobber med en bit av en ny type dinosaur som har fått navnet Tlatolophus galorum.

Foto: Inah / Reuters