Hopp til innhold

Norskeid skip kan bli liggende en god stund

LONDON (NRK): Det norskeide frakteskipet Höegh Osaka kan bli liggende utenfor Southampton en god stund fremover. Det opplyser britiske kystmyndigheter til NRK. Dårlig vær er ventet, som gjør at skipet blir liggende ut i neste uke.

Cruiseskipet Aurora passerer Hoegh Osaka

Frakteskipet Höegh Osaka ligger på en sandbank midt i den trafikkerte skipsleia utenfor Southampton. Her passerer cruiseskipet Aurora det norske skipet.

Foto: PETER NICHOLLS / Reuters

Det store frakteskipet Höegh Osaka ligger fortsatt fast på sandbanken utenfor Southampton, slik den har gjort siden lørdag kveld. Da seilte mannskapet skipet på grunn, angivelig for å unngå at det kullseilte. I dag har bergingseksperter vært om bord for å vurdere situasjonen.

– Ligger trygt

Det er hovedsakelig to løp som det nå jobbes med. Det ene er å få klarlagt hendelsesforløpet forut for grunnstøtingen, og det andre er arbeidet med lage en plan for bergingen.

En pressetalskvinne for kystverket, Maritime and Coast Agency (MCA), sier til NRK at skipet ligger trygt.

– Jeg kan bekrefte at det fortsatt ikke kommer noen forurensing fra skipet, det ligger fortsatt stabilt, vi har opprettet en sone rundt og over skipet som er stengt for trafikk slik at det ligger trygt.

Selv om den 180 meter lange Höegh Osaka ligger utenfor en av Storbritannias absolutt travleste havner, skaper den ikke problemer for den ordinære skipstrafikken, ifølge MCA.

Verdifull last

Skipet har en kapasitet på 5.400 biler, men det skal ha vært langt fra fullt. Det skal dreie seg om opptil 1.500 personbiler og 200 tyngre kjøretøy, deriblant gravemaskiner.

En talsmann for Jaguar Land Rover har bekreftet overfor den britiske kringkasteren at de eier om lag 1.200 av kjøretøyene om bord. I tillegg er det 65 biler av merket Mini om bord, hver med en utsalgspris på rett over 200.000 kroner.

Da NRK snakket med Navigate Respons, som uttaler seg på vegne av rederiet Höegh Autoliners i Storbritannia, kunne de ikke si noe om tilstanden på lasten. Ettersom skipet har en slagside på over 45 grader, er det grunn til å tro at deler av lasten kan være skadet.

Et bilde publisert av nettutgaven til Daily Echo viser litt av lasten før skipet la fra kai. Der ser vi blant annet en gravemaskin, en traktorgraver og en lift.

En havnearbeider som ikke vil navngis, sier til avisen at han var med på å laste skipet. Han er spent på hva som har skjedd med de tunge maskinene om bord. Ifølge ham skal det være tre eller fire større gravemaskiner om bord. Alle de tunge kjøretøyene skal være festet med kjetting, mens de mindre kjøretøyene var festet med stropper.

Det er selskapet Svitzer, eid av danske Maersk, som får ansvaret med bergingsarbeidet, kunngjorde Navigate Respons mandag ettermiddag.

Created by InfoDispatcher

Video: Ifølge Höegh Autoliners tar ikke det grunnstøtte skipet inn vann og det er heller ikke meldt om utslipp fra havaristen.

Avklaring midt i uken

Når det blir utarbeidet en plan for å heve skipet fra sandbanken, skal den godkjennes av alle involverte parter, og planen må ha færrest mulig konsekvenser for miljøet. Kystmyndighetene regner med at planen vil være klar i midten av denne uken.

Når selve redningsarbeidet vil komme i gang er derimot mer uklart. Det er kaldt i været, og det er meldt dårligere vær senere i uken med både kraftigere vind og mer nedbør. Slik det ser ut nå kan det være at skipet blir stående som det gjør utover i uken.

Det er meldt om at skipet har større slagside nå enn i helgen, men til NRK sier pressetalskvinnen fra kystverket (MCA) at den varierer mellom 45 og 50 grader ut fra tidevannet. Ettersom skipet ikke utgjør noen fare for miljøet, eller påvirker den øvrige skipstrafikken er det ikke noe tidspress for å få skipet av sandbanken.

I alt 25 personer var om bord på skipet, og alle ble reddet ut. To av dem fikk lettere skader.

SISTE NYTT

Siste nytt