Skipet «Seabed Constructor», som eies av Swire Seabed i Bergen, la fra kai i Durban i Sør-Afrika tirsdag 2. januar, skriver The Guardian.
I desember ble det kjent at det norske skipet skal lete etter det malaysiske passasjerflyet som forsvant natt til 8. mars 2014.
Skipet er innleid av det amerikanske selskapet Ocean Infinity, som har spesialisert seg på utforsking av havbunnen.
Det er ventet at skipet kommer til å bruke ti dager på å ta seg fra Durban til det nye leteområdet i det sørlige Indiahavet.
Før den planlagte ankomsten i australske Perth 7. februar, skal et område på 25.000 kvadratkilometer undersøkes, ifølge nettstedet Splash 247. På grunn av været må søket gjennomføres mellom januar og mars.
Norsk teknologi
I tillegg til det norske skipet, skal det brukes seks norske undervannsroboter bygd av Kongsberg Maritime i Horten.
Disse skal samarbeide med roboter som holder seg på overflaten. Robotene skal koordineres av folkene i «Seabed Constructor».
Ocean Infinity jobber på oppdrag fra malaysiske myndigheter, og de inngikk i oktober en avtale om «ingen funn, ingen betaling».
Sporløst forsvunnet
Rute MH370 fra Malaysia Airlines, med 239 mennesker om bord, forsvant sporløst på vei fra Kuala Lumpur til Beijing for snart fire år siden.
En storstilt leteaksjon ble iverksatt, og et havområde på 120.000 kvadratkilometer vest for Australia ble saumfart.
Det formelle søket etter passasjerflyet ble avsluttet 17. januar i fjor. Myndighetene i Malaysia åpnet da for at søket kunne bli gjenopptatt dersom det kom ny, troverdig informasjon.
- Les også: