– Utrolig gøy, sier Laila Danielsen som er sjef for det lille norske teknologiselskapet Elliptic Labs.
Kontoret ligger i Akersgata i Oslo, men idag sitter hun på første rad i Beijing når den nye mobilen lanseres.
På scenen her i et tidligere OL-stadion i Beijing kommer den verdensberømte franske designeren Philippe Starck på scenen. Han har designet den nye telefonen med norsk innmat.
– Vi har jobbet med Xiaomi i over 2 år for å få dette til. Xiaomi er nå først i verden med denne teknologien, hvor høyttaler og andre sensorer kan skjules bak skjermglasset. Andre vil komme etter, men vi har 16-18 måneders forsprang, sier Danielsen til NRK.
Laila Danielsen satt på første rad da mobiltelefonen ble lansert i Beijing.
Foto: Peter Svaar / NRKApple-konkurrent
Xiaomi kalles ofte Kinas svar på Apple. Selskapet har gjort stor suksess ved å selge mobiltelefoner med lekkert design til under halve prisen av en iPhone.
Men de blir også hyppig kritisert for å stjele Apples design og lanseringsstrategi.
Og riktig nok, det er mye som minner om en av de velkjente Apple-lanseringene her i Beijing.
I salen sitter et tusentalls Mi-fans som klapper og roper entusiatisk hver gang en ny funksjon vises frem.
Den verdensberømte franske designeren Philippe Starck har designet telefonen.
Foto: Peter Svaar / NRKNorsk ultralyd-teknologi
Xiaomi Mix er like stor som iPhone 7+, men har 23% større skjermareal.
Elliptic Labs har kommersialisert norskutviklet ultralydteknologi, som gjør det mulig å sende lyd og detektere nærhet til øret gjennom skjermens glass. Utviklerne er plukket fra norske teknologimiljøer innen olje- og helseindustrien.
– Vi har plukket de beste. Norge ligger langt fremme i utvikling av ultralyd. Vi har tatt en del av den kompetansen og brukt den til å utvikle nye mobiltelefoner, sier Danielsen.
Kina er verdens største mobilmarked med 1.4 milliarder kunder og en stadig økende andel smarttelefoner. Om Xiaomi Mix blir en suksess kan den selge i millioner av eksemplarer.
– Vi kan ikke snakke om pris og hva vi får per telefon. Men du kan jo tenke deg selv, at om det er noen millioner enheter som skal selges så trenger du ikke så mye betalt per telefon for at det skal bli butikk av det, smiler den norske teknologisjefen.
Standardmodellen koster rundt 4300 kroner.