Tegningen viser profeten Muhammed sammen med to tildekkede kvinner og en med bare, hårete bein.
«Hvis du ikke liker å bli tegnet, dekk deg til, profet,» står det på norsk og arabisk under tegningen.
Tegningen er publisert på Rasmussens blogg, sammen med et innlegg som gir full støtte til det franske magasinet Charlie Hebdo.
Magasinet trykket nylig en rekke religionskritiske karikaturer, noe som førte til voldsomme demonstrasjoner. Rasmussen kritiserte magasinet i Kulturnytt på NRK i forrige uke, men trekker nå tilbake kritikken.
«Jeg trekker tilbake min ugjennomtenkte kritikk og gir magasinet, Charlie Hebdo, en uforbeholden støtte. Islamister, fundamentalister og konforme muslimer forsøker å sette opp et høyt gjerde rundt sine dogmer og går langt over rimelighetens grense», skriver Rasmussen.
Les også:
Les også:
Publisert i fransk storavis
Nå er tegningen og blogginnlegget gjengitt i flere franskspråklige medier, blant dem franske Le Monde og marokkanske Emarrakech. Nyhetsbyrået AFP har også omtalt blogginnlegget.
Le Monde og L'essentiel gjengir også Rasmussens tegning som illustrasjon til sine artikler.
Rasmussen sier til NRK at hun ønsker å nå flest mulig muslimer, og er fornøyd med at tegningen nå er gjengitt i Frankrike.
– Jeg er ikke naiv. Jeg har brukt dette som et virkemiddel for å nå muslimer, og det har fungert, sier hun.
Rasmussen har foreløpig ikke fått noen reaksjoner på tegningen, men sier hun både er optimistisk og forberedt på det verste.
Rasmussen fikk Fritt Ord-prisen 2012 for sitt engasjement for ytringsfrihet og religionskritikk, og ble kjent da hun satte fyr på en hijab i Oslo på kvinnedagen i 2009.
Les også:
Les også:
– Annerledes fra en muslim
Forsker Helge Lurås tviler på at publiseringen vil føre til ytterligere demonstrasjoner, men utelukker ikke andre typer reaksjoner.
– Jeg har vanskelig for å tro at det blir noe særlig stor oppmerksomhet rundt karikaturen generelt. Men jeg vil nok tro at hun kan få en del oppmerksomhet rettet mot seg på grunn av den, sier Lurås til NRK.
Lurås understreker at det er en intrikat kulturell kontekst som bestemmer hvor støtende en slik tegning er.
– Det er litt annerledes når det er en muslim som tar for seg profeten. Når det kommer fra utenfra islam, er det gjerne knyttet til en politisk kontekst hvor Vesten figurerer sterkt som en politisk overgriper. Det ses som en del av en langvarig fiendtlighet mot islam, der muslimer blir undertrykket.
– Det har ikke samme effekt når muslimer selv står bak, så jeg vil tro at det får mye mindre oppmerksomhet. Rasmussen blir nok i mindre grad sett på som norsk, men heller som en frafallen muslim, sier han.