NRK Meny
Normal

Norsk flyekspert tenkte: – Herregud, nå har det skjedd igjen!

Likheten mellom de to passasjerflyene som har forsvunnet sporløst i Sørøst-Asia er skremmende, men det er også viktige forskjeller på de to mysteriene.

Sandskulptur: Savnede fly MH370 og QZ8501

Sandskulpturen laget av den indiske kunstneren Sudarsan Pattnaik spør: 'MH370 og QZ8501 – Hvor er de?' Pårørende til hundrevis av savnede flypassasjerer har ikke fått svar.

Foto: STRDEL / Afp

Roger Handeland som er leder i Norsk Flytekniker Organisasjon sier til NRK.no at likheten mellom de to ulykkene straks slo ham da forsvinningen av flyet fra Air Asia ble kjent søndag.

Jeg tenkte, at herregud, nå har det skjedd igjen. Men etter at jeg hørte om været, og at flygerne hadde bedt om å få skifte kurs, virker denne ulykken mer forståelig.

Roger Handeland, leder i Norsk Flytekniker Organisasjon

Roger Handeland i Norsk Flyteknikerforening

Roger Handeland er leder i Norsk Flygetekniker Organisasjon tenkte straks på likheten mellom de to ulykkene da nyheten ble kjent

Foto: NRK

– Jeg tenkte, at herregud, nå har det skjedd igjen. Men etter at jeg hørte om det kraftige uværet, og at flygerne hadde bedt om å få skifte kurs, virker denne ulykken mer forståelig enn den merkelige forsvinningen til MH370, sier han.

Han sier at når et fly blir tvunget til å fly gjennom et slikt uvær, «kan ting skje».

– Vi vet at flygerne hadde bedt om å få skifte kurs, men at de ikke fikk lov av flygelederkontrollen. Hvis et fly får tekniske problemer i et slikt kraftig uvær, er det klart at det fort kan komme i vansker, sier Handeland.

Airbus-maskinen fra Air Asia med flightnummer QZ8501 var på vei fra Surabaya på øya Java i Indonesia til Singapore tidlig søndag morgen lokal tid da det forsvant over Javasjøen i et voldsomt uvær.

Snart inne i det tredje letedøgnet er ennå ikke funnet spor etter flyet. Familier og pårørende i Surabaya og i Singapore svever i usikkerhet og fortviler over savnet av sine kjære.

Forsvant på mystisk vis

Likheten er påfallende med Malaysia Airlines MH370 som også forsvant på mystisk vis, på vei fra Kuala Lumpur til Beijing i mars. Ni måneder etter at Boeing 777-maskinen forsvant sporløst med 227 passasjerer om bord, sitter de pårørende igjen med tusen spørsmål og nesten ingen svar.

Flyet som forsvant i Malaysia

Flight MH370 var et tomotors Boeing-fly som forsvant under mystiske omstendigheter på vei fra Kuala Lumpur til Beijing.

Foto: Laurent Errera / Ap

MH370 tok av fra Kuala Lumpur internasjonale lufthavn lørdag 8. mars kl. 00.41 og var ventet å lande i Beijing seks timer senere.

Halvannen time senere stopper sporene helt, og de stopper på feil sted. Siste livstegn ble fanget opp av Subang lufttrafikk-kontrollsenter vest for Kuala Lumpur, og da var flyet allerede kraftig ute av kurs.

Ubesvarte spørsmål

Søk etter AirAsia-flyet

Indonesisk redningstjeneste frykter at det verst tenkelige har skjedd med det savnede flyet.

Foto: BEAWIHARTA / Reuters

Ved første øyekast kan forsvinningen av Air Asias QZ8510 fra Surabaya til Singapore ligne veldig. Heller ikke her er det funnet noen forklaring, og flyet er sporløst borte. Verken flyselskapet eller lokale myndigheter kan si hva som har skjedd.

Men, mens MH370 forsvant over det enorme Indiahavet, hvor det er få radarer som kan fange det opp, forsvant QZ8501 over det trafikkerte havområdet mellom øyene Java og Borneo. Det er relativt grunt og blant verdens tettest trafikkerte skipsleder.

En total forsvinning her kan synes mindre sannsynlig enn i det dype og til sammenligning lite trafikkerte Indiahavet.

Tordenvær

MH370 pårørende i Beijing

Pårørende til passasjerene på det savnede MH370-flyet forlanger svar på sine spørsmål som de mener malaysiske myndigheter holder tilbake.

Foto: Ng Han Guan / Ap

Air Asia-flyet var på rett kurs og hadde kontakt med flyvelederkontrollen da det fløy inn i et område med kraftig vind, nedbør og tordenvær. Kapteinen ba om tillatelse til å stige opp over uværet, men fikk avslag fra flyveleder fordi det var andre fly i luftlagene over. Deretter forsvant det brått.

Da MH370 forsvant var det klarvær og blå himmel. Flyet ble fulgt på radar i over en time etter at radiokontakten ble brutt. I stedet for å fly videre i nordøstlig retning mot Beijing, gjorde flyet en brå og uforklarlig venstresving og krysset den malaysiske halvøya og fløy videre ut i Andaman-havet ved Penang. Den siste radiokontakten som er registrert mellom flygelederkontrollen og cockpit var helt normal.

MH370-letingen er tidenes dyreste leteaksjon og teoriene har vært mange. Siste bidrag i så henseende er en tidligere fransk flytopp som sier det er mulig at USA skjøt ned det malaysiske passasjerflyet da det nærmet seg den amerikanske militærbasen Diego Garcia sør for Maldivene i Det indiske hav. Amerikanske myndigheter har gjentatte ganger avvist at flyet kan ha befunnet seg i nærheten av militærbasen da det forsvant.

Malaysia-flyet var av typen Boeing 777 som er beregnet på lange flygninger. Airbus-flyet fra Air Asia er mindre og brukes på kortere turer. Det er for øvrig samme type som flyet som nødlandet på Hudson-elva i New York for snart seks år siden.

Rasende pårørende

Pårørende etter det savnede Malaysia Airways flyet demonstrerer

1.11636287Pårørende etter det savnede Malaysia Airways flyet demonstrerer Mange av de pårørende etter det savnede Malaysia Airways-flyet demonstrerte foran den malaysiske ambassaden i Beijing.

Foto: AFP / Afp

Myndighetene i Indonesia og Malaysia valgte tidlig ulike strategier for infoflyt. Mens malaysiske myndigheter tidlig ble anklaget for å holde tilbake informasjon, har Air Asia og indonesiske myndigheter signalisert mer åpenhet. Særlig kinesiske pårørende etter MH370-forsvinningen har klaget over at de ikke får vite noe.

Flere ganger har sørgende slektninger gått til regelrett angrep på tjenestemenn fra flyselskap og myndigheter i sin frustrasjon over å ikke få vite. Andre sier at de var blitt banket opp av politiet da de ikke slo seg til ro med de svarene de fikk. Familiene til de savnede fryktet at nøkkelinformasjon ble skjult og utlyste milliondusør for innside-tips.

– Dette er mitt verste mareritt

Pårørende i Surabaya

En kvinne som savner et familiemedlem blir trøstet på flyplassen i Surabaya.

Foto: BEAWIHARTA / Reuters

Indonesiske myndigheter har i de tre døgnene hvor leteaksjonen har pågått, vært mye åpnere om hva de vet og ikke vet.

Pårørende har strømmet til krisesentrene som er satt opp på Changi internasjonale flyplass i Singapore og på Juanda-flyplassen i Surabaya, og det er myndighetspersoner til stede for å svare på spørsmål.

Toppsjefen i Air Asia, Tony Fernandes, veksler mellom å være til stede på hovedredningssentralen og på krisesenteret i Surabaya. På Twitter er han åpen om hvilket mareritt dette er, og lover full innsats for å oppklare hva som har skjedd.

Laster Twitter-innhold

Håper på svar fra svart boks

Roger Handeland i Norsk Flytekniker Organisasjon synes likevel det er merkelig at flyet forsvant helt fra radarskjermene, og at det ikke er meldt om at det er plukket opp signaler fra den svarte boksene om bord.

– Disse signalene burde ha vært plukket opp allerede, mener Handeland.

Men han trøster seg med at det er tidlig i leteaksjonen ennå, og at det forsvunnet Air Asia- flyet må befinne seg innenfor et begrenset geografisk område fordi det hadde mye mindre drivstoff om bord enn MH370 som kan ha flydd i opp mot 9–10 timer etter at det forsvant fra radarskjermene 8. mars i år.

Handeland håper inderlig at det ikke viser seg at det er tekniske årsaker til styrten. For tiden jobber han på Gatwick Airport sør for London. Mandag opplevde han en skremmende nestenulykke på flyplassen da en jumbojet fra Virgin Atlantic måtte nødlande på grunn av problemer med understellet. Det opplevde han som en tankevekkende støkk.

Frykter flere ulykker

– Konkurransen på vedlikeholdsmarkedet er sterk. Hvis det fokuseres for mye på pris på bekostning av kvalitet når vedlikeholdskontrakter skrives og underleverandører velges, kan det fort skje flere ulykker, sier han.

– Det er en lang kjede av mennesker i denne bransjen som skal sørge for at flysikkerheten er topp. Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet, sier Handeland.

LES OGSÅ: Få flyulykker, men mange døde i 2014

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt