NRK Meny
Normal

Nødlandingen på Hudson-elva har kostet 70.000 fugler livet

En fugleflokk fikk skylden for nødlandingen for åtte år siden. Siden da har myndighetene drept titusenvis, uten at man kan slå fast at luftrommet over New York har blitt tryggere.

Flystyrt på Hudson river

ALLE OVERLEVDE: 155 mennesker var om bord, men ingen omkom da flyet nødlandet på Hudson-elva i 2009.

Foto: Steven Day / Ap

Piloten Chesley «Sully» Sullenberger ble verdenskjent etter den enestående nødlandingen med flight 1549 på Hudson-elva i New York 15. januar for åtte år siden.

Airbus-flyet fra selskapet US Airways hadde tatt av fra LaGuardia-flyplassen på vei til Charlotte i North-Carolina da det gikk ned.

Sullenberger klarte å manøvrere flyet så det landet plant på elva. Alle de 155 personene om bord overlevde.

Gjess fikk skylda

Forut for nødlandingen hørte passasjerene et smell og så flammer som stod ut av den venstre motoren.

Havarikommisjonen fastslo at det var en flokk med canadagjess som havnet i motoren som var skyld i at flyet måtte nødlande.

Fugleflokk over Hudson

DAGLIG: En fugleflokk over Hudson-elva. Kollisjoner er dagligdags i luftrommet over New York, men det skjer sjelden alvorlige ulykker.

Foto: GARY HERSHORN / Reuters Creative

Siden den gang har myndighetene trappet opp arbeidet med å slanke fuglebestanden ved flyplassene LaGuardia og Newark.

En gjennomgang nyhetsbyrået AP har gjort viser at nær 70.000 måker, stær, gjess og andre fugler har måtte bøte med livet siden 2009-ulykken.

Flere registrerte kollisjoner

Men selv om masseslakten var ment å få antallet fuglerelaterte hendelser ned, viser tallene derimot at det har blitt registrert flere.

Til sammen ble det i snitt registrert 158 fuglekollisjoner i året ved de to flyplassene i de fem årene før ulykken. Etter ulykken og frem til 2015 skjedde det gjennomsnittlig 299 ganger i året.

En del av forklaringen kan skyldes at man har blitt flinkere til å rapportere slike hendelser etter ulykken på Hudson-elva, men fuglevernere mener myndighetene bør finne alternative og mer effektive metoder for å beskytte flytrafikken.

The 22nd Annual Critics' Choice Awards - Arrivals

FILMATISERT: Tom Hanks spiller rollen som «Sully» (t.h.) i filmen med samme navn fra 2016.

Foto: Frazer Harrison / AFP

– Det må finnes en langsiktig løsning som ikke baserer seg på utstrakt drap på fugler, men som gjør det sikkert å fly, sier Jeffrey Kramer i gruppen GooseWatch NYC.

Han foreslår at myndighetene skaffer bedre radarsystemer som kan fange opp problematiske fugleflokker.

Flere metoder

Luftfartsmyndighetene mener på sin side at tiltakene har virket siden man ikke har sett en tilsvarende alvorlig ulykke siden nødlandingen for åtte år siden.

– Vi gjør vårt beste for å redusere risikoen så mye som mulig. Men det tilfeldighetene spiller fortsatt inn, sier Jeffrey Kramer ved tilsynsmyndighetene for de to flyplassene.

I tillegg til å sette ut feller og skyte fugl, har man også brukt mer humane metoder som å omplassere fuglene eller skremme dem vekk med fyrverkeri og lasere.

Det har også blitt gjort forsøk på å endre habitatene rundt flyplassene ved å plante fremmede arter eller introdusere ulike insekter.

Selv om det daglig er kollisjoner mellom fugler og fly over den amerikanske storbyen, er det sjelden det fører til skader på flyene.

Fra 2004 til april i fjor ble det registrert 249 tilfeller hvor flyene ble påført skader.

Det er i de fleste tilfellene måker som er synderen i disse tilfellene.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt