Styrets beslutning om å avsette Ghosn, var enstemmig, opplyser bilselskapet i en kunngjøring torsdag.
Nissan hadde satt i gang en intern gransking av den brasilianske fødte 64-åringen etter å ha mottatt et varsel, og har samarbeidet med påtalemyndigheten om saken. Også et annet styremedlem, Greg Kelly, er mistenkt i saken.
- Les:
Begge vil imidlertid beholde plassene i styret, inntil Nissans generalforsamling har fått valgt et nytt styre.
Beholder samarbeidet
Nissan understreker at samarbeidet med Renault består. Den franske og den japanske bilprodusenten er begge del av det omfattende industrisamarbeidet Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, som Ghosn har spilt en sentral rolle i å bygge opp.
Alliansen er ikke ett konsern, men den knytter selskapene sammen gjennom kryssende aksjeeierskap. Ghosn var styreleder for hele alliansen og hadde ledende roller i alle de tre grenene av samarbeidet, både i Renault, Nissan og Mitsubishi.
64-åringen var blant annet administrerende direktør for Renault. Selskapets styre har satt inn en midlertidig erstatter til å ta seg av den daglige driften gitt at Ghosn er varetektsfengslet.
– Planla sammenslåing
Carlos Ghosn skal ha jobbet med en fullstendig sammenslåing av Renault og Nissan da saken sprakk mandag.
Mange i Nissan-styret var imot planene, opplyser ikke navngitte kilder til Financial Times. Dette skal ha bidratt til et dårligere forhold mellom styreleder Ghosn og Nissans nåværende administrerende direktør Hiroto Saikwa, som var Ghosns håndplukkede etterfølger.
I Nissan skal det være misnøye med at selskapet hadde annenrangs status i samarbeidet, selv om det japanske selskapet har vært mest lønnsomt.
Varetektsfengslet
Ghosn ble onsdag varetektsfengslet i ti dager mens etterforskningen av ham pågår.
Han er mistenkt for å ha underrapportert inntekten sin med mange titalls millioner dollar i selskapets økonomiske rapportert til japanske myndigheter.
Den japanske kringkasteren NHK har rapportert om at Nissan har betalt store summer for å holde Ghosn med luksuriøse boliger i Rio de Janeiro, Beirut, Paris og Amsterdam
Nyhetsbyrået Kyodo skriver at bilselskapet i tillegg har betalt 100.000 amerikanske dollar hvert år siden 2002 til Ghosn sin søster, uten at det kan dokumenteres at hun har utført det påståtte konsulentarbeidet.
Lovbruddet Ghosn er mistenkt for har en strafferamme på opptil ti års fengsel og en bot på inntil 760.000 kroner, ifølge den japanske påtalemyndigheten. Også selskapet selv kan bli holdt ansvarlig, opplyser assisterende riksadvokat Shin Kukimoto.
Krisemøte
Ghosn er en svært viktig figur i internasjonal bilindustri, men også i fransk næringsliv.
Han har stått bak store omstillinger i både Renault og Nissan og har vært en sentral figur i det omfattende industrisamarbeidet mellom Renault, Nissan og Mitsubishi.
Alliansen har til sammen 450.000 ansatte globalt og solgte 10,6 millioner biler i fjor.
Torsdag ettermiddag møtte den franske finans- og næringsministeren Bruno Le Maire sin japanske kollega, nærings- og industriminister Hiroshige Seko for å diskutere situasjonen.
Ministrene forsikret at deres mål er å holde den fransk-japanske industrialliansen sammen og vil bidra til dette. Selskapene er viktige både for den japanske og franske økonomien
Analytikere peker på at verken Nissan eller Renault på egen hånd har finansielle krefter nok til å utvikle og investere i avanserte produksjonslinjer for elbiler, som regnes som fremtiden for bilindustrien.