NRK Meny
Normal

Ni amerikanske medier blir stemplet som «utenlandske agenter» i Russland

De amerikanske mediene Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty og flere samarbeidende stasjoner er blant ni amerikanske medier som nå kommer under kategorien «utenlandsk agent» i Russland.

United States Russia Media

UTENLANDSK AGENT: En russiskspråklig TV-sending fra Voice of Americas studio i Washington D.C. skal på lufta.

Foto: Andrew Harnik / AP

Det er det russiske justisdepartementet som i dag offentliggjør listen.

President Vladimir Putin undertegnet forrige måned en lov som åpner for dette.

Svar på amerikansk utspill

FILES-RUSSIA-US-TELEVISION-POLITICS-DIPLOMACY

TILSVAR: Den russiske statlige TV-stasjonen Russia Today ble først stemplet som «utenlandsk agent» i USA.

Foto: KIRILL KUDRYAVTSEV / AFP

I USA fikk den russiske statsfinansierte TV-stasjonen Russia Today stempelet «utenlandsk agent» i høst.

Amerikanske myndigheter tok i bruk en gammel lov som skulle holde nazi-propaganda unna amerikanske medier.

Amerikanerne mener at Russia Today var med på å spre russisk propaganda i president-valgkampen i fjor, og at stasjonen engasjerte seg for å få Donald Trump valgt til landets leder.

Russiske myndigheter avviser at de blandet seg inn i den amerikanske valgkampen.

Les også: – Det pågår en informasjonskrig, det er ingen tvil om det

Les også: Media – den nye fronten i konflikten mellom Russland og USA

Sterke begrensninger

Russia Soccer WCup Draw

SVARER: President Vladimir Putin finner seg ikke i begrensninger på russiske mediers virksomhet i USA, og sender nå et kraftig svar til amerikanske myndigheter.

Foto: Ivan Sekretarev / AP

På nettsidene til det russiske justisdepartementet heter det at de ni amerikanske mediene

«utfører funksjonene til en utenlandsk agent».

I praksis betyr det at de må merke alle papirer og all kommunikasjon med «utennlandsk agent», og de vil bli utsatt for grundig kontroll av de ansatte og av finansieringen.

Alt som publiseres av disse mediene må også merkes på denne måten.

De vil også få store begrensninger på sin akkreditering, de vil for eksempel ikke få tilgang til statlige organer som parlamentet og ministeriene.

Tidligere omfattet denne loven bare ikkestatlige organisasjoner som ble finansiert fra utlandet.

Flere slike organisasjoner har lagt ned sin virksomhet i Russland, enten fordi de ikke ville akseptere agentstempelet, eller fordi alle begrensningene gorde det umulig å få gjort meningsfylt arbeid.

USA finansierer

Voice of America (VOA) er en amerikansk statlig radiostasjon som ble opprettet i 1942 skriver Store norske leksikon.

Stasjonen sender radioprogrammer på på 45 språk og fjernsynsprogrammer på 25.

VOA har et stort antall senderstasjoner som når frem til lyttere over hele verden. Hovedkvarter og sentralredaksjon ligger i Washington, D. C.

Voice of America finansieres av den amerikanske Kongressen, fra 1995 gjennom Broadcasting Board of Governors , som også eier Radio Free Europe/Radio Liberty.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt