NRK Meny
Normal

Skandalen er langt fra over

Avlyttingsskandalen i den britiske tabloiden News of the World vokste og vokste. Til slutt var raseriet som ble vendt mot avisa fra publikum og annonsører så sterkt at eierne valgte å legge ned.

News of the World

Torsdag kom den fjerde siste utgaven av News of the World ut.

Foto: ADRIAN DENNIS / Afp

Søndag kommer News of the World ut for aller siste gang. Avisa er en av de eldste og bestselgende avisene i Storbritannia.

Men selv om aksjene til eieren News Corp. steg da nedleggelsen ble kjent, er skandalen er langt fra over.

Redaktør arrestert

Politiet etterforsker i bredden og dybden. Torsdag kveld meldte The Guardian at avisas tidligere nyhetsredaktør, Andy Coulson, blir arrestert fredag morgen. Coulson har blitt forhåndsvarslet om arrestasjonen.

Coulson er mistenkt for å ha visst om, eller ha vært direkte involvert i, avlytting av folks mobiltelefoner og mobilsvarere mens han var redaktør.

Flere arrestasjoner er ventet i dagene og ukene som kommer. Politikerne diskuterer hvem som har skylda og hvordan bedre regulere mediene, og seriøse journalister beskylder tabloiden for å ødelegge for dem alle.

Forsvaret sjekker hvor omfattende avlyttingen av falne soldaters familier har vært, og pårørende til briter som omkom under tsunamien i Sørøst-Asia har fått nyss om at avlyttingen også kan gjelde dem.

LES OGSÅ: News of the World legges ned

LES OGSÅ: – Avlyttet telefonen til pårørende

Imens er News of the Worlds stab på 200 mennesker i sjokk og uten arbeid. Nedleggelsen kom like overraskende på dem.

Cameron: Det var ikke jeg

Regjeringen fant det nødvendig å gå ut og si at det ikke er den som tok avgjørelsen om nedleggelse.

I BBC krever Labour-leder Ed Miliband at noen tar på seg ansvaret. Han er skuffet over at Storbritannias eldste og største søndagsavis legges ned.

– Jeg ønsker ikke at aviser skal legges ned. Jeg ønsker at de som står bak skandalen, står fram og tar ansvaret, sier Miliband.

– Det har ikke skjedd i dag, understreker han.

LES OGSÅ: Kate Middletons telefon trolig hacket

Statsminister David Cameron har hyppig uttrykt sin avsky over skandale-avlyttingen. Men det er en kjent sak at hun som seiler opp som den største syndebukken - for nesten alle unntatt Murdoch - er en god venn av Cameron.

Det var Rebekah Brooks som satt i sjefredaktørstolen da noen av de sterkest kritiserte lovbruddene skjedde. Og hun er i dag toppsjef for Murdochs britiske aviser.

I tillegg er eks-nyhetssjef Andy Coulson, Camerons tidligere pressesjef, sterkt involvert.

Hugh Grants triumf

Skuespilleren Hugh Grant, som lenge har frontet kampen mot ulovlig telefonavlytting og andre uetiske og ulovlige metoder i tabloidene, spesielt i News of the World, har grunn til å feire i dag.

Han forteller i dette intervjuet blant annet om hvordan han selv brukte News of the World-journalistenes metoder mot dem da han i hemmelighet tok opp en samtale med en tidligere redaktør, som fortalte om utstrakt avlytting:

Video Hugh Grant om News of the Worlds avlytting

Hugh Grant om avlyttingsskandalen

Men medieekspertene regner med at vakuumet etter News of the World raskt blir fylt - av Murdoch selv, på den ene eller andre måten. Enten at en av Murdochs andre tabloider rykker inn, eller at en ny avis blir grunnlagt på ruinene av News of the World.

Ny søndagstabloid

Andy Coulson

Eks-redaktør Andy Coulson er bedt om å melde seg for politiet.

Foto: Oli Scarff / Ap
Rebekah Brooks

Murdoch-familien holder sin hånd over tidligere sjefredaktør Rebekah Brooks.

Foto: PHIL NOBLE / Reuters
Rupert Murdoch

- Ingen kommentar, sa mediemogulen Rupert Murdoch i Idaho i dag.

Foto: ANTHONY BOLANTE / Reuters

The Sun on Sunday, eller The Sunday Sun er det heteste tipset - en søndagsversjon av Murdochs tabloid The Sun, som i dag ikke kommer ut på søndager.

Ingen tror at Murdoch vil gi slipp på det lukrative søndagsavis-markedet. News of the World selger svimlende 2,6 millioner eksemplarer hver uke.

Ingen i Murdoch-konsernet vil bekrefte at The Sun blir utvidet. Men BBC melder i kveld at avgjørelsen om dette skal være tatt.

Skjøt gullfuglen ned

Slik begrunnet James Murdoch nedleggelsen tidligere torsdag:

– Vi har brutt kontrakten vi har inngått med våre lesere, og må ta følgene av det.. Enkelte av redaksjonens metoder holdt ikke den nødvendige standarden.

Derfor må Storbritannias største søndagsavis - også kalt Murdochs "gullfugl" - gå inn etter 168 år.

James er styreleder i News International og Rupert Murdochs sønn.

LES OGSÅ: Flere pågrepet i britisk hackingsak

– Spilleren Murdoch kan ha tapt

Medieeksperter peker på at Murdoch er en gambler, men at han denne gangen satset på feil hest. Han skulle sørget for å komme til bunns i avlyttingsskandalen for lenge siden, og sparket den tidligere sjefredaktøren Rebekah Brooks.

I stedet ofret han avisa og lot Rebekah Brooks fortsette i mediekonglomeratet til Murdoch.

Den 80 år gamle mediemogulen Rupert Murdoch vil selv ikke kommentere nedleggelsen. Britiske kommentatorer er imidlertid ganske sikre på at Murdochs ønske om å kjøpe opp Storbritannias største kommersielle TV-selskap BSkyB er grunnen til at News of the World ble ofret.

– Men dette er for lite, og for seint, sier medieekspert Michael Wolf i Adweek Magazine til BBC.

Da hjelper det lite at inntektene fra den siste, annonsefrie utgaven søndag ifølge eier James Murdoch skal gå til "gode formål".

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt