NRK Meny
Normal

Kaffekjede ber kundene la våpnene bli liggende hjemme

Kaffetørste kunder får ikke lenger bevæpne seg når de besøker kaffekjeden Starbucks.

Bevæpnet på Starbucks

Starbucks ønsker ikke lenger at kundene bevæpner seg når de kjøper kaffe. Her fra en demonstrasjon ved en kaffebar i Seattle i 2011.

Foto: Elaine Thompson / AP

Howard Schultz, Starbucks

Starbucks-sjef Howard Schultz er lei av at våpendebatten foregår blant espresso og cortado.

Foto: Jose Gomez / Reuters
Starbucks og våpen

Amerikanske våpenentusiaster har blant annet hatt markeringer i kaffekjedens forretninger. Det liker sjefen dårlig.

Foto: Elaine Thompson / AP

Våpenforbudet gjelder kjedenes kaféer i USA og kommer bare tre dager etter mandagens skytemassakre på en militærbase i Washington.

Men ifølge New York Times er det ikke dette eller tidligere skyteepisoder i USA som ligger bak avgjørelsen.

– Kundene følte seg ukomfortable

I flere delstater i USA er det lovlig å bære våpen offentlig, og det er her man best vil merke kaffekjedens våpenforbud.

– Flere av kundene våre sier de har følt seg ukomfortable av å se våpen i forretningene våre. Spesielt når det har vært barn til stede, sier selskapets administrerende direktør Howard Schultz til avisen.

Kaffekjedens til nå liberale syn på våpen, har også ført til at det arrangeres jevnlige markeringer, kalt Starbucks appreciation day, hvor våpenmotstandere tar med seg våpenet sitt og kjøper en kopp kaffe hos Starbucks.

Våpenaktivister har også trykket opp t-skjorter hvor Starbucks-gallionsfiguren holder en pistol i hver hånd og uttrykker «I love guns and coffee».

Ifølge Schultz er det denne oppmerksomheten som er en av årsakene til at de nå ber kundene i fremtiden komme ubevæpnet innom, ifølge NBC News.

– For å si det rett ut: Vi ønsker ikke slike markeringer i våre forretninger, sier Schultz.

– Vil likevel servere alle

Men forbudet kommer ikke til å bli håndhevet i det hele tatt, og baserer seg på at kundene på eget initiativ etterkommer kaffegigantens ønske.

Foruten en annonsekampanje i USAs største aviser, kommer det verken til å henges opp plakater eller på annen måte informeres om forbudet i forretningene.

– Vi kommer heller ikke til å kaste ut eller nekte å serving til folk som ikke følger regelen, sier Schultz.

Han håper likevel at folk vil respektere forbudet, men utelukker ikke at man på sikt vil måtte henge opp informasjon for kundene.

– Vil ikke velge side

Schultz understreker at selskapet hans med dette ikke ønsker å ta stilling i den ene eller andre retningen i debatten om våpenkontroll i USA.

Men Starbucks ser seg ikke tjent med at kaffebarene deres brukes som en arena for debatten om retten til å bære våpen åpenlyst. En rett amerikanere i 44 delstater har ifølge lokale lover.

De fleste andre forretninger og restauranter i USA tillater kundene å bære våpen, men selskaper som Disney forbyr blant annet våpenbesittelse i fornøyelsesparkene sine.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt