Raketten skulle til Den internasjonale romstasjonen med forsyninger.
Bare 22 sekunder etter start i oktober i fjor havnet den i bakken. Eksplosjonen førte til store skader, og en oppvask i romfartsmiljøet.
Du kan lese rapporten fra NASA her:
Det var det private selskapet Orbital Sciences Corporation som eide raketten. Selskapet har en kontrakt med NASA og skal sørge for forsyninger til Den internasjonale romstasjonen.
Ferden 28. oktober i fjor fra det føderalt eide oppskytningsstedet Wallops Flight Facility var den tredje i rekken.
- Les også:
- Les også:
En rekke detaljerte bilder av ulykken har nå blitt frigitt av NASA. Du kan se dem, og en detaljert forklaring på det som skjedde, i fotogalleriet i toppen av artikkelen.
Tre bilder i meget høy oppløsning kan du se her:
Gamle russiske motorer
Orbital brukte gamle russiske motorer i sine raketter. I de to første ferdene fungerte de godt, skriver Orbital.
Motorene skulle egentlig brukes i N1 raketten som Sovjetunionen utviklet på 1960-tallet for å nå månen før amerikanerne.
En rekke ulykker med raketten førte til at prosjektet ble skrinlagt, og mange av de gjenværende motorene ble lagret.
Det var disse NK-33 motorene Orbital kjøpte. Etter en lettere ombygning ble de presentert for verden som AJ-26.
Turbo til besvær
Den nøyaktige årsaken til ulykken i fjor, mener NASA det ikke er mulig å slå fast.
Men de er sikre på at årsaken ligger i en av de sovjetisk produserte turbopumpene i motorene. Disse pumpene sørger for at det kommer nok drivstoff og flytende oksygen til brennkammeret i motoren.
NASA har blant annet analysert vrakgods de har funnet fra motorene som sviktet, og kommer med flere konklusjoner.
Turbopumben som var årsaken til ulykken skulle pumpe flytende oksygen. Den var produsert med defekter som gjorde den svakere og mer utsatt for feil enn det den skulle ha vært, skriver NASA.
Turbopumpen hadde også flere designfeil som alene kunne ha ført til at den sviktet, eller som bidro til det, skriver NASA.
Avhengige av russerne
At flere amerikanske selskaper var, og er, avhengige av russiske motorer for å sende amerikanske raketter opp i rommet, førte til medieoppslag og kritikk fra både publikum og politikere.
En av de argeste kritikerne er Tesla og SpaceX grunnlegger Elon Musk.
Orbital skal ikke bruke flere av de gamle motorene, men har ikke gitt opp russerne. De skal nå bruke moderne russiske motorer, RD-180 som regnes som noen av de mest robuste i verden.