Nasa avviser Maya-spådom

Etter å ha blitt nedringt av hundrevis av amerikanere som frykter verden skal gå under, valgte Nasa å svare med en video som vitenskapelig avkrefter Maya-spådommen.

Som et svar på hundrevis av forespørsler hver dag har NASA lagt ut en video som avkrefter vitenskapelig at verden går under 21. desember 2012, slik Maya-indianerne spådde. Videoen skulle egentlig publiseres dagen etter, men på grunn av den store pågangen, ble den allerede lagt ut denne uka.

SE VIDEO: Nasa skulle egentlig ha lagt ut videoen dagen etter antatte dommedag 21. desember, men valgte å legge den ut over ei uke før på grunn av et skred av eposter og telefoner.

– Hvis du ser på denne videoen, så betyr det én ting ... Verden gikk ikke under i går.

Slik åpner forskerne i den amerikanske romfartsorganisasjonen videoen med det pedagogiske navnet «Why the world didn´t end yesterday».

Forskerne skulle etter planen legge videoen ut 22. desember, dagen etter den antatte dommedag, men på grunn av den store pågangen av daglige telefoner og e-poster fra redde amerikanere, valgte Nasa å legge den ut allerede 12. desember, ifølge the Daily Mail.

Konspirasjonsteoretikerne bet seg straks merke i at videoen ble publisert over en uke før dommedagsdatoen, og spekulerte på årsakene til dette, mens andre kalte det et eksempel på menneskelig overmot.

Egen Nasa-nettside til spørsmål om spådommen

I videoen tilbakeviser Nasas eksperter i astronomi enhver påstand om at sola vil utslette atmosfæren eller at en planet vil kollidere med vår egen.

Ifølge spådommen, som er basert på Maya-indianernes kalender, går verden under 21. desember, noe som har vært flittig tema i mange internasjonale medier.

Nasa har også laget en egen nettside, som er spesielt dedikert til spørsmål knyttet til Maya-spådommen. Hittil skal et antall tilsvarende hele Norges befolkning, 4,6 millioner mennesker, ha besøkt disse sidene.

Spørsmålet som til stadighet gjentas er om Nasa tror verden går under 21. desember, og hvordan folk kan gjøre for å unngå dette.

Arkeologer i Guatemala funnet en 1300 år gammel inskripsjon.

SE VIDEO: Fant ny mayakalender.