NRK Meny
Normal

Nå kommer airbag i bilsetebeltene

Ford skal sjarmere bilkjøpere med å utstyre baksetepassasjerene med airbag i setebeltene.

Oppblåsbare setebelter

Oppblåsbare setebelter skal gjøre livet som baksetepassasjer sikrere.

Foto: AP Photo/Paul Sancya

På et vis ønsker Ford å sy puter oppunder armene på baksetepassasjerene. Nå tar de mål av seg å være den første bilprodusenten som utstyrer setebeltene i baksetet med airbager.

I et knalltøft marked, hvor bilkjøpere fristes med modeller som er utstyrt med et utall airbager, er det oppblåsbare setebelter som skal trekke kunder til Ford, melder New York Times .

Formålet med denne sikkerhetsinnretningen er at færre barn og eldre – som aller oftest er baksetepassasjerer - skal skade seg i kollisjoner.

Større trykkområde ved kollisjon

I Fords baksetebelter er skulderreima utstyrt med en lufttom, avlang ballong. Beltene ser helt vanlige ut, men føles mykere og tykkere enn vanlige belter. En liten sylinder med kald, komprimert gass er plassert under setet, og ved kollisjon sendes gassen ut i airbagbeltene via beltefestene.

De oppblåste setebeltene skal sørge for at kraften i sammenstøtet fordeles på et fem ganger større område av kroppen enn det vanlige setebelter vil gjøre.

(Artikkelen fortsetter)

Sikkerhetsbelter med airbag

Bilbeltene vil i første omgang være å oppdrive fra og med neste år i Fords store SUV Explorer

Foto: REUTERS/Rebecca Cook

Paul Mascarenas i Fords toppledelse sier at beltene testes med tanke på at de ikke er farlige om de utløses når passasjereren sitter i en unaturlig posisjon.

Bilbeltene vil i første omgang være å oppdrive fra og med neste år i den store SUVen Ford Explorer. Senere skal produktet rulles ut bredt til en rekke Ford-modeller.

Har eksistert i fly lenge

Selv om dette er en nyvinning på bilfronten så har slike setebelteløsninger eksistert i flytrafikken helt siden 2001. I dag finnes det 48.000 slike setebelter i amerikanske rutefly.

Nye sikkerhetsforskrifter for flytrafikken i USA fører til at airbag kan gjøre sitt inntog i samtlige rutefly. Kravet er at flyselskapene i nye seter må beskytte passasjerene mot krasj med en styrke på inntil 16 ganger tyngdekraften.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt