Hopp til innhold

Mor saksøker flyselskap etter at de sendte henne feil sønn

En forveksling førte til at en totalt ukjent gutt ble overrakt til henne på flyplassen i New York, mens hennes egentlige sønn ble satt på fly til Boston. Nå saksøker moren flyselskapet som gjorde feilen.

Airline-Child Mix-up Jet Blue, Martinez

Raphael og Maribel Martinez trøster sønnen Andy på kontoret til deres advokat. Moren saksøker nå et flyselskap etter at de ved en feil sendte Andy til Boston i stedet for til New York der hun ventet på ham.

Foto: Bebeto Matthews / Ap

Maribel Martinez fra New York påstår at hun led gjennom «sterk følelsesmessig påkjenning, ekstrem frykt, skrekk, mental sjokk og psykiske traumer» etter at hun 17. august dro for å hente sønnen sin på John F. Kennedy-flyplassen og det ikke var han som møtte henne, skriver AP.

Forvekslet

Flyselskapet Jetblue Airways, som hennes fem år gamle sønn Andy skulle fly med, hadde nemlig ved en feiltagelse satt han på et fly til Logan-flyplassen i Boston.

Det hele skyldtes at de hadde forvekslet Andy og en annen gutt.

AP skriver videre at ifølge rettsdokumentene hadde Jetblue-ansatte ved Logan tatt Andy med til en kvinne han aldri hadde sett før og sagt at det var moren hans.

Samtidig ble gutten som egentlig skulle til Boston satt på flyet til New York og senere overgitt til Maribel Martinez på John F. Kennedey-flyplassen, da Jetblues-ansatte trodde det var hennes sønn.

Artikkelen fortsetter under bildet

Airline Child Mix Up Maribel Martinez, Sanford Rubenstein

Maribel Martinez og hennes advokat Sanford Rubenstein (t.v.) sier de ønsker å sørge for at Jetblue ikke gjør samme feil igjen. Til høyre for henne står hennes tolk.

Foto: Richard Drew / Ap

– Vil belyse rutiner

Det tok flyselskapet tre timer å finne ut av hva som hadde skjedd, og satte mor og sønn i kontakt med hverandre via telefon.

Begge de to guttene hadde flydd fra Cibao-flyplassen i Den dominikanske republikk.

Martinez ber om en uspesifisert sum i erstatning, og hennes advokat, Sanford Rubenstein, sier at de ønsker å belyse Jetblues rutiner og forhindre at lignende ting skjer i fremtiden.

En talsmann for flyselskapet sier til AP at de ikke kommenterer pågående rettssaker.