Mistenker at passasjerfly ble skutt ned – krever hemmeligstempling opphevet

Nesten 50 år etter at et Air France-fly styrtet mellom Korsika og Nice, har en etterforskningsleder krevd innsyn i hemmeligstemplede dokumenter for å finne ut om flyet ble skutt ned av franske militære.

En SE-210 Caravelle av samme type som styrtet i 1968

En SE-210 Caravelle av samme type som styrtet i 1968.

Foto: Michel Gilliand / Wikipedia/CC

Etterforskningslederen, dommer Alain Chemama, har i et brev til statsminister Edouard Phillipe begjært at hemmeligstemplingen av militære dokumenter knyttet til ulykken i 1968 blir opphevet, skriver Nice-Matin.

Alle de 95 om bord mistet livet da et Air France fly på vei fra Ajaccio på Korsika til Nice styrtet i sjøen utenfor Antibes 11. september 1968.

Begjæringen om å oppheve hemmelighetsstemplingen kommer etter en gransking som ble avsluttet i fjor, skriver Le Figaro.

– Dette er veldig gode nyheter, sier Mathieu Paoli, lederen for en organisasjon av etterlatte som aldri har slått seg til ro med den offisielle forklaringen på flystyrten.

Den nå 73 år gamle Paoli mistet begge foreldrene i ulykken, og har i alle år senere vært opptatt av å finne ut av hva som skjedde.

Vitner bekrefter nedskyting

Den offisielle versjonen av hva som skjedde med AF 1611 var en brann på toalettet om bord

Flere vitner har imidlertid forklart seg på en måte som tyder på at flyet ble skutt ned av franske militære ved en feil.

Etienne Bovet, som var i Golfe Juan, ikke langt fra der flyet styrtet, skrev i et brev i 2007 at han så en rakett treffe venstre motor på flyet.

En soldat overhørte tre år senere en full medsoldat si at han var til stede da en rakett ble fyrt av ved en feil.

Også flere andre vitner, militære og sivile, har gjennom årene sagt at flyet ble skutt ned.

De etterlattes advokat, Paul Sollacaro, sier at han har vært i kontakt med Frankrikes president Emmanuel Macron og at han har sagt at han vil følge saken nøye.

Gir Macron tillatelse til å nedgradere papirene, kan man omsider få svar på gåten om hva som skjedde ved Rivieraen for nesten 50 år siden.

Sørgende bar kister gjennom gatene i Teheran 7. juli 1988

Sørgende bar kister gjennom gatene i Teheran 7. juli 1988 etter at Airbus A300 fra Iran Air fire dager før var blitt skutt av et amerikansk marinefartøy.

Foto: Ap

Flere tilfeller av nedskytinger

Gjennom historien er det flere tilfeller der passasjerfly er blitt skutt ned, enten bevisst eller ved et feilgrep. Dette er noen av der kjente:

  • 1. september 1983 ble en Boeing 747 fra Korean Air Lines skutt ned av et sovjetisk jagerfly, like vest for den sovjetiske øya Sakhalin. Alle de 269 om bord mistet livet.
  • 3. juli 1988 ble en Airbus A300 fra Iran Air skutt over Persiabukta av den amerikanske krysseren «Vincennes». Alle de 290 om bord mistet livet.
  • 4. oktober 2001 ble en Tupolev Tu-154M fra Siberia Airlines skutt ned over Svartehavet. Alle de 78 om bord mistet livet. Flyet ble skutt av ukrainske militære under en øvelse.
  • 17. juli 2014 ble en Boeing fra Malaysia Airlines skutt ned over det østlige Ukraina. Alle de 298 om bord mistet livet.
DC-9-en fra Aerolinee Itavia som ble skutt ned i 1980.

DC-9-en fra Aerolinee Itavia som ble skutt ned i 1980, fotografert på flyplassen i Pisa i 1973.

Foto: Wikipedia Commons

Mistanke om nedskyting

I tillegg er det flere tilfeller der det er mer eller mindre begrunnede mistanker om at passasjerfly er skutt ned av militære.

  • 27. juni 1980 styrtet en DC-9 fra Aerolinee Itavia i havet mellom Sicilia og det italienske fastlandet. Alle de 81 om bord mistet livet. En offisiell undersøkelse konkluderte med at flyet var blitt skutt ned, uten å si hvem som sto bak nedskytingen. Flere italienske militære er blitt tiltalt i sammenheng med saken, men ingen er dømt.
  • 11. mars 1982 styrtet en Twin Otter fra Widerøe utenfor Gamvik i Finnmark. Alle de 15 om bord mistet livet. Det var en NATO-øvelse i Nordland og Troms på ulykkesdagen, og allierte fly var på vingene. Det har ført til spekulasjoner om militære var innblandet, men fire granskinger har ikke funnet noe som tyder på at spekulasjonene stemmer.
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt