– Når miljøkravene er blitt så strenge som de er i USA, og nå blir i Europa, blir det så dyrt og møte disse kravene med ny konvensjonell teknologi. Da hadde det kanskje vært bedre å skifte drivstoffet og gå for helt eller delvis elektriske biler, det vil si ladbale hybridbiler og elbiler, sier daglig leder i miljøstiftelsen Zero, Marius Holm, til Dagsnytt 18.
Risikerer 145 milliarder i bot
Mandag ble det kjent at amerikanske myndigheter har avslørt at dieselbiler fra Volkswagen er utstyrt med programvare som skjuler de reelle utslippstallene av helseskadelige stoffer.
Volkswagen-konsernet stanser nå salget av flere typer dieselbiler i USA. Bilgiganten risikerer 145 milliarder kroner i bot, og konsernet er i fritt fall på Frankfurt-børsen.
Tyske myndigheter varsler omfattende testing av alle dieselbiler fra Volkswagen, og Volkswagens toppsjef Martin Winterkorn har beordret intern gransking.
LES OGSÅ:
– Et strukturproblem
Tidligere redaktør av Bil, Jon-Winding-Sørensen, tror VW foruten bøter i milliardklassen, risikerer private søksmål i USA. Han tror ikke skandalen handler om menneskelig feil, men om en alvorlig ukultur.
– Dette er ikke en glipp eller et teknisk problem, men et strukturproblem, påpeker Jon Winding-Sørensen, som tror VW-ledelsens dager er talte.
– Det er ikke noe å spekulere i en gang. Det kommer til å skje, forventer han.
LES OGSÅ:
Tror VW rir stormen av
Marius Holm, daglig leder i miljøstiftelsen Zero, er mer avventende.
– Det er spennende om dette er beslutninger som er tatt på høyt nivå eller om det er en ansatt som ikke har turt å varsle om at han ikke klarte å løse et problem, sier Holme, som tror et mer ukjent bilmerke ville knekt ryggen.
– VW er blant de som kan tåle tøffe miljøkrav best, men her har de virkelig dummet seg ut. Hadde dette skjedd med et av bilmerkene som ikke er i teknologifronten, tror jeg nesten vi kunne vinket farvel. VW er nok i stand til å riste det av seg og møte kritikken med å kjøre på med ny teknologi som fjerner utslippene helt, mener Zero-lederen.
Taust fra VW i Norge
Møller Bil, som er størst på VW i Norge, ønsker å kommentere skandalen som nå rir konsernet som en mare.
– Når vi får mer informasjon fra fabrikken, kan vi svare mer. Dette skjer i USA, ikke i Norge, sier direktør for konserninformasjon i MøllerGruppen, Paul Hegna.
– Hva sier dere til norske VW-eiere nå?
– Jeg har ikke anledning til å si noe nå. Det er VW Norge som uttaler seg, svarer Hegna. Det har ikke lykkes NRK å få en kommentar fra informasjonssjef i VW Norge, Anita Svanes.