NRK Meny
Normal

Miljøekspert om VW-krisen: – Det hadde kanskje vært bedre å skifte drivstoff

Avsløringen av VW-juks med utslippstall fra dieselbiler i USA, kan tvinge frem økt satsing på elbiler og ladbare hybridbiler.

VW Tiguan på dataskjerm på børsen i Frankfurt

VW-SKANDALE: Volkswagen-konsernet stanser nå salget av flere typer dieselbiler i USA. Bilgiganten risikerer 145 milliarder kroner i bot.

Foto: RALPH ORLOWSKI / Reuters

– Når miljøkravene er blitt så strenge som de er i USA, og nå blir i Europa, blir det så dyrt og møte disse kravene med ny konvensjonell teknologi. Da hadde det kanskje vært bedre å skifte drivstoffet og gå for helt eller delvis elektriske biler, det vil si ladbale hybridbiler og elbiler, sier daglig leder i miljøstiftelsen Zero, Marius Holm, til Dagsnytt 18.

Risikerer 145 milliarder i bot

Mandag ble det kjent at amerikanske myndigheter har avslørt at dieselbiler fra Volkswagen er utstyrt med programvare som skjuler de reelle utslippstallene av helseskadelige stoffer.

Volkswagen-konsernet stanser nå salget av flere typer dieselbiler i USA. Bilgiganten risikerer 145 milliarder kroner i bot, og konsernet er i fritt fall på Frankfurt-børsen.

Det hadde kanskje vært bedre å skifte drivstoffet og gå for helt eller delvis elektriske biler

daglig leder i miljøstiftelsen Zero, Daniel Holme

Tyske myndigheter varsler omfattende testing av alle dieselbiler fra Volkswagen, og Volkswagens toppsjef Martin Winterkorn har beordret intern gransking.

LES OGSÅ: Tyske myndigheter skal undersøke Volkswagen-juks

– Et strukturproblem

Tidligere redaktør av Bil, Jon-Winding-Sørensen, tror VW foruten bøter i milliardklassen, risikerer private søksmål i USA. Han tror ikke skandalen handler om menneskelig feil, men om en alvorlig ukultur.

– Dette er ikke en glipp eller et teknisk problem, men et strukturproblem, påpeker Jon Winding-Sørensen, som tror VW-ledelsens dager er talte.

– Det er ikke noe å spekulere i en gang. Det kommer til å skje, forventer han.

LES OGSÅ: Volkswagen innrømmer juks

Redaktør Jon Winding-Sørensen i Bilmagasinet og Marius Holm i miljøstiftelsen Zero diskuterer Volkswagen-skandalen.

Tror VW rir stormen av

Marius Holm, daglig leder i miljøstiftelsen Zero, er mer avventende.

– Det er spennende om dette er beslutninger som er tatt på høyt nivå eller om det er en ansatt som ikke har turt å varsle om at han ikke klarte å løse et problem, sier Holme, som tror et mer ukjent bilmerke ville knekt ryggen.

Dette er ikke en glipp eller et teknisk problem, men et strukturproblem

Tidligere redaktør av Bil, Jon- Winding-Sørensen

– VW er blant de som kan tåle tøffe miljøkrav best, men her har de virkelig dummet seg ut. Hadde dette skjedd med et av bilmerkene som ikke er i teknologifronten, tror jeg nesten vi kunne vinket farvel. VW er nok i stand til å riste det av seg og møte kritikken med å kjøre på med ny teknologi som fjerner utslippene helt, mener Zero-lederen.

Taust fra VW i Norge

Møller Bil, som er størst på VW i Norge, ønsker å kommentere skandalen som nå rir konsernet som en mare.

– Når vi får mer informasjon fra fabrikken, kan vi svare mer. Dette skjer i USA, ikke i Norge, sier direktør for konserninformasjon i MøllerGruppen, Paul Hegna.

Når vi får mer informasjon fra fabrikken, kan vi svare mer. Dette skjer i USA, ikke i Norge

direktør for konserninformasjon i MøllerGruppen, Paul Hegna

– Hva sier dere til norske VW-eiere nå?

– Jeg har ikke anledning til å si noe nå. Det er VW Norge som uttaler seg, svarer Hegna. Det har ikke lykkes NRK å få en kommentar fra informasjonssjef i VW Norge, Anita Svanes.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt