Det kom frem på en pressekonferanse som ble holdt tidligere i dag, skriver Ap.
– Det er svært, svært sannsynlig at flyet var på autopilot, hvis ikke kunne det ikke ha fulgt den veien som er blitt identifisert gjennom satellittopplysninger, sa visestatsminister i Australia, Warren Truss.
Nytt søkeområde
Over tre måneder etter at passasjerflyet forsvant fra radaren mens det var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing er det et mysterium hvor flyet er.
Det er også klart at man kommer til å søke etter flyet i et annet område enn man har gjort tidligere. Bakgrunnen er nye analyser av satellittdata fra tiden da flyet forsvant.
– Søket etter Malaysia Airlines flight MH370 flyttes til et område lenger sør i Indiahavet, sa Truss.
Krevende jobb
Det nye søkeområdet som skal gjennomgås er 60 000 kvadratkilometer. Jobben med å kartlegge området er stort og det er ikke blitt kartlagt tidligere. Det gjør arbeidet særdeles krevende og det er ventet at det vil ta lang tid.
– Det er ingen enkel oppgave vi står overfor. Arbeidet består av to elementer; en undersøkelse av havbunnen og et undervannssøk, forklarte Truss.
- Les også: – Ingen søk i området hvor flyet forsvant
- Les også: Offentligjør hele samtalen mellom fly og kontrolltårn
Kartleggingen av havbunnen er i gang og gjennomføres av to skip. Ifølge australske myndigheter vil dette ta tre måneder. Deretter vil man starte på undervannssøket, som igjen vil ta omtrent 12 måneder. Det betyr at selve søket etter flyet ikke vil starte opp før i august.
– Kaptein mistenkt
Det er ikke klart hvorfor flyet endret kurs og ble borte 8. mars. Selv om man ikke har funnet spor etter passasjerflyet antas det likevel at det har styrtet i Indiahavet etter å ha gått tom for drivstoff.
Tidligere denne uken meldte den britiske avisten Sunday Times at malaysisk politi ser på flykaptein Zaharie Shah som den hovedmistenkte, forutsatt at det har skjedd noe kriminelt. Bakgrunnen skal være funn gjort på en flysimulator Shah hadde hjemme.
Det utelukkes imidlertid ikke at det kan være tekniske eller mekaniske feil på flyet som har ført til en styrt.
Falsk alarm
239 mennesker var om bord i flyet, men så langt har ikke de pårørende fått vite hva som har skjedd med sine kjære. I april kom malaysiske myndigheter med en uttalelse om at de ville erklære passasjerene døde, men dette ble svært dårlig mottatt hos de etterlatte.
Familiene mente det ville være for tidlig å gjøre dette, så lenge det ikke var gjort funn som stammet fra flyet.
Flere ganger har det blitt meldt om funn i havområdet der man har antatt at flyet har styrtet, men hver gang har det vært falsk alarm.