Den dypt utringede kjolen den tyske regjeringssjefen bar ved åpningen av Operaen i Oslo i fjor, har nemlig dukket opp på valgkampplakater i Berlin.
Merkel måtte tåle mye kritikk og presseomtale for kjolevalget under norgesbesøket i april i fjor. Men nå kommer den kanskje til sin rett?
Brukes i valgkampen
Plakatene er satt opp av folk som jobber for Vera Lengsfeld, som er kandidat for Merkels konservative parti CDU i en valgkrets i den tyske hovedstaden.
- Vi har mer å tilby, lyder tittelen over bildet av forbundskanslerens brystparti.
Ikke fått tillatelse
Lengsfeld innrømmet tirsdag at hun ikke har spurt Merkel om tillatelse til å bruke bildet.
- Statsministeren ville aldri gitt meg lov til noe slikt, for da ville alle andre også krevd å få gjøre det samme, sa hun.
Maria Bohmer, som leder CDUs kvinneorganisasjon, anklager Lengsfeld for å forsøke å bruke sex til å selge et politisk budskap.
- Slikt hører fortiden til, og vi trenger ikke bruke denne typen metoder lenger, sier Bohmer.
Oppgitt over kritikken
Merkel sa seg selv nokså oppgitt over maset om utringningen på kjolen hun bar under festforestillingen ved operaåpningen.
Les også:
- Ingen viser den fjerneste interesse for hva mannlige toppolitikere har på seg ved slike anledninger, påpekte hun.
I etterkant av operaåpningen gjorde markedsføringsorganet Visit Oslo en beregning over hvor mye operaen tjente på oppmerksomheten i pressen.
Ikke overraskende viste resultatet at operaen fikk størst oppmerksomhet i Tyskland der det ble registrert 302 oppslag. 78 av disse handlet om Angela Merkels dype utringning.
Les også: