20.000 utsendinger fra hele verden deltar på klimaforhandlingene i Marokko som varer i en liten uke til. Her diskuterer de hvordan Parisavtalen skal følges opp og hvordan ratifiserte land skal bli lavutslipps-land.
Men flertallet av de klimaengasjerte utsendingene og toppledere har valgt den minst klimasmarte måten å reise til toppmøtet på. De flyr.
Fly blir trukket fram som en versting blant transportmidler. Matilde Clemetsen (23) i miljøorganisasjonen Spire har valgt å ta toget fra Oslo til Marrakech. Det hadde føltes merkelig å slippe ut en mengde klimagasser i forkant av et klimatoppmøte, sier hun.
– Jeg kunne ikke stå inne for å fly ned til klimaforhandlingene for så å sitte dag inn og ut å snakke om klimagasskutt, og kreve at land må øke sine forpliktelser, sier Clemetsen til NRK.
– Dobbeltmoralsk
Deltakere på klimakonferansen skal stille strenge krav til politikere, bransjer og selskaper. Men med så mange deltakere som reiser med fly fra hele verden til toppmøtet, er det vanskelig å ignorere dobbeltmoralen, mener Clemetsen.
– Jeg sier ikke at alle må ta toget hvis de skal reise lange avstander, men vi må erkjenne at det ikke er enkelt å velge de grønne alternativene for transport, sier hun.
Til klimatoppmøtet i København i 2009 valgte de fleste av miljøverndepartementets rundt 30 deltakere å fly, selv om det gikk tog. I fjor tok et hundretalls norske personer et eget klimatog som var satt opp fra Oslo til Paris.
Ingen fra Klima- og miljødepartementets 19 utsendinger reiser med tog i år til klimaforhandlingene i Marrakech, opplyser departementet til NRK.
Heller ingen andre enn Matilde Clemetsen fra den norske delegasjonen har valgt alternativ tranport til klimaforhandlingene.
Artikkelen fortsetter under bildet.
80 prosent lavere utslipp
Flyturen fra Oslo til Marrakech er 3442 kilometer, noe som tilsvarer et utslipp på cirka 690 kilo CO2-ekvivalenter per person, ifølge modellene Senter for klimaforskning, Cicero bruker for utregning. Togreisen er cirka 4300 kilometer lang, og basert på utslipp fra tog, er det cirka 100 kilo CO2-ekvivalenter per person.
Det betyr at Clemetsens togreise har rundt 80 prosent lavere utslipp enn flyreisen til samme sted.
– Da kunne jeg reist samme strekning seks ganger på samme karbonbudsjett som flyreisen, sier hun.
Med togturen ønsker Clemetsen å vise at det ikke er enkelt å velge de mer miljøvennlige alternativene for transport og at det ikke gjøres nok for å tilby dette.
Å ta toget til klimaforhandlingene koster mer enn dobbelt så mye som flybilletten. I tillegg er reisen mer tidkrevende, sier Clemetsen.
– Det satses ikke nok på de løsningene verden sårt trenger. Det legges ikke opp til en fremtid med kutt i klimagasser, sier hun.
– Flyr fordi det er enklest
Klimarådgiver Johanne Sæther Houge i Naturvernforbundet er en av flere tusen utsendinger som tar flyet frem og tilbake til klimaforhandlingene.
– Det er litt vanskelig å komme seg hit uten å fly. Jeg hadde ikke fire dager til å reise med tog, så da ble det sånn. Jeg kommer reisende med en liten gutt og hans pappa, så da ble det enda vanskeligere å reise gjennom hele Europa, sier Sæther Houge.
– Men ser du dobbeltmoralen?
– Jeg ser det kjempegodt. Man får jo ofte høre: Do you walk the talk? Men da glemmer man litt det fokuset om at det handler om politiske beslutninger og strukturene bak også. Og da må man faktisk jobbe og presse på for at man får politikere som tar klima på alvor, sier Sæther Houge.
– Grunnen til at vi ikke tar toget hit er at infrastrukturen ikke er god nok til det. Sånn som i Norge, man satser for lite på tog til Europa og tog generelt, legger hun til.
Artikkelen fortsetter under bildet.
En kamp å reise miljøvennlig
Clemetsen tror ikke hun kommer til å bruke så mye tid på tog igjen.
– Det føles som en kamp å velge de miljøvennlige alternativene. Det er liksom ikke lagt opp til at dette skal være mulig. Jeg har kjent på kroppen hvor kronglete og vanskelig det kan være å prøve å reise med tog over lengre avstander.
Clemetsen brukte et døgn lenger på reisen enn planlagt på grunn av togforsinkelser. Hun har blant annet måttet haike og overnatte hos venner i Spania.
– Det kan være litt uforutsigbart å ta tog. Jeg tror mange vil velge miljøvennlig, men jeg kjenner virkelig på meg hvorfor de ikke kan velge de, sier Clemetsen.
Hun tror hun kommer til å få bruk for sin erfaring i samtaler på klimakonferansen.
– Når jeg sier til andre at de burde kutte utslippene, og sier at de bør være så ambisiøse som mulig, vet jeg at jeg kan se på meg selv som et godt eksempel. Og det føles bra, sier Clemetsen.
Her er Matildes rute til Marokko: