En vingeklaff som ble funnet utenfor kysten av Tanzania blir nå studert i den australske hovedstaden Canberra.
Peter Foley, som leder søket etter vraket av MH370, sier til det australske nyhetsbyrået AAP at vingeklaffen ikke var i en posisjon som tyder på at piloten forsøkte å gjennomføre en kontrollert landing.
I tillegg viser satellittdata at flyet falt med økende hastighet, opplyser han.
– Hastigheten kombinert med vingeklaffens posisjon utelukker nesten helt sikkert en kontrollert nedstigning, sier Foley.
Den australske havarikommisjonen har ennå ikke kommentert analysene, men ifølge 7News mener etterforskerne at flyet gikk ned i et «dødsstup» og ble ødelagt da det traff vannet.
Avslutter søket i desember
En slik konklusjon vil også være viktig for søket etter resten av vraket, som nærmer seg slutten uten resultat etter å ha dekket 120.000 kvadradkilometer.
MH370 forsvant i mars 2014 med 239 personer om bord. Ifølge AP er det ventet at flere vrakdeler kommer til å skylle i land etter hvert, uten at det nødvendigvis hjelper til med å snevre inn søkeområdet.
Malaysiske myndigheter bekreftet torsdag at vrakdelen har numre og datostempler som viser at den stammer fra passasjerflyet.
Delen er den femte som den australske havarikommisjonen mener definitivt stammer fra MH370.
Søket i Indiahavet innstilles i desember med mindre man finner nye opplysninger som peker mot et spesifikt leteområde.