Politi og bergingsmannskaper arbeider med varsomhet for å nå fram til togvogna fordi tunneltaket er ustabilt og kan rase sammen.
SAVNEDE UNDER BAKKEN: Det ligger døde under bakken i T-bane systemet ved King`s Cross. Foto: AP Photo/Scanpix
Det er ikke klart hvor mange døde som ligger i vogna, men rundt 25 mennesker er fortsatt savnet etter angrepet som rammet tre T-banetog og en buss i London torsdag.
- Det er ingen i live der inne, og utfordringen nå er å hente ut de døde, sa Andy Trotter i transportpolitiet. Han gjorde det klart at det vil ta tid å finne ut hvor mange som fortsatt er i vogna.
Myndighetene i London oppjusterte fredag antall dødsoffer til over 50 etter at det ble klart at 13 mennesker ble drept i eksplosjonen på bussen ved Tavistock Square. Minst 700 er skadd, og tilstanden for 22 av dem var lørdag fortsatt alvorlig.
En person døde på sykehuset fredag.
Leter etter spor
Politiet i London står overfor en enorm utfordring når de nå innleder jakten på gjerningsmennene.
Både i tunnelene og bussvraket leter etterforskerne etter spor. Samtidig undersøkes hundretusener av bilder og filmer fra overvåkingskameraer i nærheten av åstedene.
- Angrepet bærer alle al-Qaidas kjennetegn, sa politisjef Ian Blair, selv om han understreket at ingen konkrete spor er funnet. Men han gjorde klart at det må være opplagt at
terrorceller ligger i skjul og forbereder nye aksjoner.
13 omkom da denne bussen ble sprengt i luften torsdag. Foto: Scanpix
Politiet har hittil nektet å kommentere rykter om at de leter etter den radikale marokkanske, muslimske presten Mohammed al-Garbuzi, som har bodd 16 år i Storbritannia, men som forsvant sporløst i fjor.
Samtidig kom det fram at en annen radikal prest, sjeik Omar
Bakri Mohammed, i et intervju med en portugisisk avis for 15 måneder siden sa at en gruppe i London ved navn al-Qaida-Europe forberedte et større angrep i byen.
- Her i London er det en velorganisert gruppe, som kaller seg al-Qaida-Europe. Jeg vet at de er på randen av å iverksette en stor operasjon, sa han til den portugisiske avisa Publico 18. april i fjor, en måned etter terrorangrepet i Madrid.
Sprengstoff
Det var etter alt å dømme plastisk sprengstoff av militær type som ble brukt i terrorangrepet i London, ifølge noen eksperter.
De mener det faktum at bombene var små, peker mot at
gjerningsmennene må ha brukt et svært kraftig sprengstoff for å gjøre så mye skade som det som ble gjort.
- Hver av de fire bombene inneholdt mindre enn 5 kilo sprengstoff, sier Andy Hayman som leder Scotland Yards antiterrorenhet.
Selv om bombene var små, sprengte de flere T-banevogner i filler og skrellet taket av en stor London-buss. Ifølge Hayman var bombene antakelig plassert på gulvet eller på setet.
Den nordirske geriljaorganisasjonen IRA brukte
tsjekkoslovakisk-produsert semtex B-sprengstoff til sine bomber på 1990-tallet ifølge Hayman fordi det var uten farge og lukt og derfor vanskelig å oppdage.
- Semtex B produseres ikke lenger, men andre eksplosiver av
lignende type blir uten tvil fortsatt laget, sier han.