Forhåpentligvis vil tiltaket få bukt med stadig voksende forsinkelsesproblemer ved flere av Kinas flyplasser.
I første omgang vil myndighetene kreve at piloter som flyr til og fra landets ti travleste flyplasser må kunne bruke instrumentstyrt landing på dager hvor smogen gir siktforhold på under 400 meter.
Vanligvis tillater man kun landing og takeoff ved sikt på over 800 meter.
– Det er del av en rekke tiltak som myndighetene nylig har satt i gang for å øke punktligheten til flyene, sier en kilde hos luftfartsmyndighetene til China Daily.
Ifølge CNN har smogproblemene ført til flere hundre innstillinger, og skapt kaos ved flere flyplasser den siste tiden.
Mangler kunnskapen
De nye reglene blir skal gjelde fra 1. januar, men foreløpig er det fortsatt mange piloter som mangler den nødvendige kunnskapen.
Kinesiske medier melder at mens 80 prosent av pilotene hos kinesiske Spring Airlines har fått opplæring i blind landing, er det for eksempel bare halvparten av pilotene hos China Eastern Airlines som kan landingsprosedyren.
Det er også bare de største flyplassene i Kina som er utstyrt med bakkesystemer som støtter instrumentstyrt landing.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Utviklet i England
En pilot i Cathay Pacific som CNN har snakket med, sier at moderne fly ikke har problemer med å lande selv med null sikt om det skulle være nødvendig.
Han understreker at tåke- og forurensningsproblemene ikke rammer Kina alene.
– Hele konseptet med autolanding ble utviklet i England på 1960-tallet på grunn av luftforurensning i London. Dette er bare den samme teknologien som flyttes inn i den industrielle revolusjonen som skjer i Kina for tiden, sier han.
Kina har de siste årene fått en stadig større utfordring med å takle forurensing i landets storbyer.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: