Før opprøret mot landets leder Muammar Gaddafi startet i februar, var innholdet i skolebøkene obligatorisk pensum for alle skoleelever i Libya. Viktige revolusjoner og andre historiske begivenheter glimrer med sitt fravær i skolebøkene.
- Les også:
- Les også:
– Aner ingenting om verdenskrigene
– Historien ble fullstendig forvrengt. Spør hvilken som helst libyer om viktige historiske hendelser, så kjenner de ikke til noen av dem, sier Hanal el-Gallal, som har ansvaret for utdanning i det lokale rådet i opprørernes base i Benghazi.
– De vet ingenting om første eller andre verdenskrig eller den franske revolusjonen. Gaddafi frykter enhver historie som kunne inspirere folk til å kjempe for sine rettigheter, sier hun.
Ifølge Gallal kan man fortsatt bruke matte- og naturfagbøkene, men de fleste andre skolebøkene må skrives om kraftig.
– Skammelig
På skolen måtte elevene lese Gaddafis "Grønne bok", som betegnes som den libyske lederens politiske manifest. Boka inneholder blant annet temaet: "Hvorfor var Gaddafis 1969-revolusjon en suksess?".
– Det er virkelig skammelig at du måtte pugge og repetere alle disse tingene, sier legen Brayka Tarhouni til nyhetsbyrået Reuters.
Hun måtte selv ta opp igjen sitt andre år på universitetet etter at hun stod på sin medisineksamen, men strøyk på Fikr-Al-Jamihiri, som er basert på Gaddafis doktrine.
Må starte fra bunn av
Skolene og universitetene i Libya har vært stengt siden opprøret startet, men opprørslederne ivrer etter å gjenåpne dem for å forhindre at ungdom tar større del i konflikten og for å forsøke å nomalisere situasjonen.
Men selv om skolene etter planen gjenåpnes i juni, så står skolevesenet overfor andre utfordringer. Mange lærere har flyktet fra landet eller må omskoleres i temaer som ytringsfrihet og å avstå fra kroppslig avstraffelse av elevene. I tillegg vil trolig mange foreldre ikke tørre å sende barna sine til skolen.
– Vi må starte å bygge skolen helt fra bunnen av, sier Gallal.
Lager historie
Enkelte skoler har allerede åpnet dørene for barn et par timer om dagen som et tiltak mot kjedsomhet og stress blant unge som følge av den pågående borgerkrigen.
Gallal håper elevene vil tilpasse seg det nye skolesystemet til tross for alle utfordringene.
– Vi lager historie i den arabiske regionen akkurat nå, sier hun.
– Elevene vil lære mer nå enn det de har lært gjennom årevis med skolegang, sier Gallal.