Hopp til innhold

I dag må lokføreren forklare seg om togulykken

Føreren av toget som sporet av ved Santiago de Compostela har hittil nektet å forklare seg. I dag må han møte i retten.

Francisco José Garzón

Lokfører Francisco José Garzón, som her hjelpes bort av en politimann, må i dag stille i et fengslingsmøte og forklare seg om togulykken. Han har hittil nektet å si noe som helst.

Foto: STRINGER/SPAIN / Reuters

  • Se video av avsporingen nederst i saken.

I kjølvannet av den fatale togulykken der 78 mennesker mistet livet har lokfører Francisco José Garzón (52) blitt arrestert og siktet for uaktsomt drap.

Tidligere har den spanske avisen El Pais skrevet at Garzón selv opprettet radiokontakt med togstasjonen rett etter kollisjonen, mens han selv satt fast i førerhuset.

«Jeg håper det ikke er noen døde, for da faller de på min samvittighet,» skal han ha sagt.

Les også:

Møter foran dommeren

Ellers har 52-åringen etter å ha blitt utskrevet fra sykehus vært lite samarbeidsvillig overfor politiet, og nektet å forklare eller uttale seg.

Ifølge El Pais har han også motsatt seg å gjennomgå en psykologisk test.

Men i kveld må Garzón møte foran en dommer i et fengslingsmøte der det skal avgjøres om han blir varetektsfengslet videre eller om han skal slippes fri.

Fengslingsmøtet er lukket, men det er ventet at det blir første gang Garzón forklarer seg om sin rolle i det som er spanias verste togulykker.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Ifølge den spanske avisen El Pais var Francisco José Garzón føreren av toget som sporet av ved Santiago de Compostela.

Lokføreren føres bort

Snakket ikke i mobilen

Tidligere har det kommet fram at toget i forkant av ulykken holdt en mye høyere fart enn det som var fartsgrensen på stedet.

Analyser av overvåkningsbilder tydet på at toget kan ha kjørt i 190 kilometer i timen, selv om det på stedet bare var tillatt å kjøre i 80.

Dette har ifølge spanske aviser senere blitt bekreftet av togets ferdskriver. Disse opplysningene er ikke blitt bekreftet fra offisielt hold, skriver BBC.

Les: Spansk avis: – Ferdskriveren viste at toget kjørte i 190 km/t

El Mundo skrev tidligere at politiet undersøkte en teori om at lokføreren også kunne ha snakket i mobilen da ulykken skjedde. Dette avkreftet politiet på en pressekonferanse lørdag.

Erfaren lokfører

Ifølge avisen pådro Garzón seg skader i hodet, flere brukne ribbein og en skade i brystet som svekker lungene.

Av arbeidsgiveren, jernbaneselskapet Renfe, blir Garzón beskrevet som en erfaren lokfører. Han skal ha jobbet i selskapet i 30 år – 13 av dem som lokfører.

– På dette punktet passerer det seks tog om dagen, og denne lokføreren har kjørt her 60 ganger. Han burde ha grundig kjennskap til linjen, har direktør Julio Gómez-Pomar i Renfe tidligere uttalt.

52-åringen har ifølge togselskapet ikke vært involvert i ulykker tidligere.

Spanske medier meldte imidlertid torsdag at lokføreren tidligere skal ha skrytt av å kjøre i høy hastighet på Facebook.

– Jeg er på grensen nå. Kjører jeg fortere, bøtelegger de meg, skal den 52 år gamle togføreren ha skrevet for litt over ett år siden, ifølge El Pais.

Et overvåkingskamera fanget toget som sporte av i Spania.

Her sporer toget av

SISTE NYTT

Siste nytt