NRK Meny
Normal

Logg avslører full panikk under evakuering

Panikk og ubesluttsomhet preget mannskapet da passasjerfergen med over 470 personer om bord forliste utenfor Sør-Korea onsdag.

Familiemedlemmer i sorg etter fergeforlis utenfor Sør-Korea

KRITIKK: Mannskapet om bord på fergen Sewol har fått kritikk for måten de håndterte forliset utenfor øya Jindo onsdag morgen. En frigitt logg gir innblikk i panikken som rådet. Bildet viser fortvilte familiemedlemmer som frykter for livene til sine kjære.

Foto: KIM KYUNG-HOON / Reuters

Det viser redningsloggen myndighetene i landet offentliggjorde søndag.

Til nå er nesten 60 personer bekreftet døde. Mer enn 240 er fortsatt savnet. Flere av de 174 som overlevde har fortalt om mangelfull kommunikasjon og motstridende beskjeder fra mannskapet.

Kommunikasjonen mellom fergen Sewol og den lokale sjøtrafikksentralen viser at mannskapet ikke hadde oversikt over situasjonen. Samtidig fryktet de for passasjerenes sikkerhet dersom de ble beordret til å evakuere skipet.

– Vi kan ikke bevege oss

Passasjerfergen Sewol synker ved Sør-Korea

KANTRET: Sewol krenget først mye før skipet kantret og gikk helt rundt.

Foto: South Korea Coast Guard / Afp

Klokken 09.07 lokal tid opprettes den første kontakten mellom Sewol og sjøtrafikksentralen på øya Jindo. Da hadde mannskapet allerede varslet en annen sentral om ulykken noen minutter tidligere.

Da operatøren fem minutter senere, klokken 09.12, spør om passasjerene er ført til livbåtene, svarer Sewol «Nei, ikke ennå. Skipet krenger for kraftig, vi kan ikke bevege oss».

Et annet skip, som ikke er navngitt i loggen, gir beskjed om at de er i nærheten og kan bidra med å redde folk så fort evakueringen settes i gang.

Men Sewol krenger så kraftig at mannskapet ikke klarer å bevege seg. De står fast på broen, og tør ifølge loggen ikke beordre passasjerene ut på dekk og ut i livbåtene i frykt for at de skal slenges over bord.

Klokken 09.18 spør operatøren om hvor mye vann fergen har tatt inn. Svaret han får gir et tydelig innblikk i den panikken som råder:

«Jeg kan ikke sjekke det, heller. Jeg kan bekrefte at en del kontainere har falt fra framsiden av skipet, men jeg kan ikke bevege meg. Jeg kan ikke engang ta ett skritt, verken til høyre eller venstre. Jeg står på broen, holder meg fast i veggen, og kan såvidt holde meg på bena».

Fem minutter senere gir sjøtrafikksentralen beskjed om at redningsskøyter vil komme om 15 minutter, og at Sewol må be alle passasjerene ta på seg redningsvester.

«Det er umulig å varsle om det nå», svarer mannskapet om bord på fergen.

– Kan dere redde dem?

Skipet Sewol synker

SANK: Fergen sank og mange av passasjerene kom seg aldri ut av skipet.

Foto: DONG-A ILBO / Afp

Klokken 9.24, som er 29 minutter etter at Sewol først varslet om ulykken, får et ikke navngitt medlem av mannskapet beskjed fra operatøren om å gå ut og be passasjerene ha på seg redningsvester og varme klær.

«Hvis denne fergen evakuerer passasjerene, vil dere være i stand til å redde dem?» er svaret operatøren på sjøtrafikksentralen får.

Operatøren på Jindo svarer: «Sørg i det minste for de de har på seg livbøyer og få dem til å flykte».

Som BBC skriver spør mannskapet gjentatte ganger om passasjerene blir reddet «med en gang». Samtidig gjentar operatøren oppfordringen om at de må be passasjerene komme seg ut.

Først klokken 09.37, noen få sekunder før den siste loggførte kommunikasjonen, får sjøtrafikksentralen klar beskjed om at det hadde blitt gitt ordre om å evakuere.

Kapteinen Lee Joon-seok befant seg ikke på broen – altså der man styrer skipet – da forliset skjedde. Lørdag meldte lokale myndigheter at skipet ble styrt av en uerfaren styrmann som aldri tidligere har navigert i farvannet der ulykken skjedde.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Lee Joon-Seok, kaptein på fergen Sewol som sank

SIKTET: Kapteinen er siktet for fem forhold. De er knyttet til at han skal ha forlatt skipet, utvist uforstand i tjenesten, forårsaket skade på person, ikke søkt hjelp fra andre skip og brutt sjøretten.

Foto: YONHAP / Reuters

Øyenvitner har fortalt at kapteinen og to andre besetningsmedlemmer forlot det synkende skipet før andre passasjerer. Lørdag morgen ble de tre pågrepet og siktet for fem lovbrudd.

– Jeg er virkelig lei meg overfor passasjerene, ofrene og deres familier. Jeg skammer meg, sa kapteinen dagen etter ulykken.

Han forklarte også at han var redd for at passasjerene kom til å bli dratt vekk av sterke strømmer dersom de ble bedt om å forlate skipet.

Flere skoleelever blant de savnede

Andre passasjerer som overlevde forliset har forklart at det enten ikke ble gitt ordre om evakuering av fergen, eller at ordren ikke var mulig å høre for dem som var om bord.

De forteller også at det gikk om lag 40 minutter fra alarmen gikk til fergen begynte å synke. Ifølge noen overlevende skal besetningen ha gitt passasjerene beskjed om å bli værende på lugarene.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Redningsaksjon søndag etter forlis utenfor Sør-Korea onsdag

LETER: Søndag fortsatte redningsaksjonen etter fergeforliset i Sør-Korea. Fire dager etter den fatale fergeulykken utenfor Sør-Korea klamrer fortsatt pårørende seg til håpet om å finne overlevende.

Foto: YONHAP / Reuters

Fergen var på en 400 kilometer lang reise fra fastlandsbyen Incheon til ferieøya Jeju da den forliste. 339 av de 476 personene om bord var elever og lærere ved en videregående skole i byen Ansan sør for hovedstaden Seoul.

Den foreløpige teorien er at fergen foretok en skarp sving og deretter begynte å helle over på den ene siden før den kantret.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt