Hopp til innhold

Leteområdet er for dypt

Ubåten som skal kartlegge havbunnen der letemannskapene tror det savnede Malaysia Airlines-flyet kan befinne seg, måtte avbryte dykket natt til tirsdag.

Bluefin-21

«Bluefin-21» senkes ned i havet for sitt første oppdrag.

Foto: HANDOUT / Reuters

Den ubemannede ubåten «Bluefin-21» ble satt inn i søket for første gang etter at letemannskapene oppdaget flere signaler og en oljeflekk i området.

Miniubåten, som tilhører den amerikanske marinen, kan dykke til 4500 meters dyp. Da den hadde vært under vann i seks timer, var grensen nådd. Dermed satte den automatisk kurs mot overflaten igjen.

Hvert oppdrag skal etter planen ta 24 timer, hvorav 16 timer skal være effektiv kartlegging av havbunnen. I tillegg bruker ubåten fire timer på å dykke og å komme opp igjen, og fire timer er satt av til analysering av data.

«De seks timene med data som ble samlet inn er nå i ferd med å bli hentet ut og analysert,» heter det i en uttalelse fra australske Joint Agency Coordination Centre (JACC).

Les: Undervannssøk etter den «svarte boksen» er i gang
Les: MH370-mysteriet blir tidenes dyreste leteaksjon

Dypere enn ventet

Ocean Shield savnet fly

«Bluefin-21» veier 750 kilo, og er nesten fem meter lang.

Foto: Rob Griffith / Ap

Den amerikanske marinekapteinen Mark Matthews sier til CNN at ubåten snudde automatisk.

– Ubåten har visse kriterier når den er på oppdrag. Ved enkelte omstendigheter stanser den og kommer tilbake til overflaten. Den var programmert til å holde seg 30 meter over havbunnen for å få en god oversikt, sier Matthews.

Man hadde på forhånd regnet med at dybden skulle være på mellom 4200 og 4400 meter.

– Den gikk ned til 4500 meter, som er maksdybden. Da den var dypere enn den skulle være, avbrøt den oppdraget, sier Matthews.

Letemannskapene vil prøve igjen så fort som mulig, og flytter seg nå litt vekk fra det dypeste området, skriver AFP.

Les: – Sjansene for å finne den svarte boksen er små

Analyserer oljeflekk

Angus Houston

Angus Houston.

Foto: STRINGER/AUSTRALIA / Reuters/NTB Scanpix

JACC-leder Angus Houston opplyser at letemannskapene har samlet inn to liter av oljeflekken som ble oppdaget mandag. Dette skal testes for å finne ut om det kan stamme fra et fly, noe som kan ta et par dager.

Houston forklarer at leteområdet, som nå ligger drøyt 2000 kilometer nordøst for den australske byen Perth, er så godt som uutforsket.

– Dette er et område som er helt nytt for oss. Havbunnen er ganske flat, men vi har forstått at denne delen av Indiahavet har ganske mye slam på bunnen. Dette laget kan igjen være ganske dypt, og kan gjøre det hele mer komplisert, sier han.

Selve leteområdet er nå på 600 kvadratkilometer, mens «Bluefin-21» i første omgang skal ta for seg 15 kvadratkilometer i nærheten av området der de siste signalene ble plukket opp.

Håpet er at ubåten skal klare å identifisere et eventuelt flyvrak ved hjelp av et høyoppløselig 3D-kart.

Les: Oppdaget nye signaler som kan være fra savnet fly
Les: – Trygge på at signalene stammer fra flyets svarte boks

Mandagens leteområde

Mandagens leteområde.

Foto: Joint Agency Coordination Centre