På grunn av koronapandemien er det stor mangel på containere i Asia. De ble stående tomme i Europa og USA da landene stengte ned.
Der står de fortsatt.
Det gjør at det mangler containere å fylle med blant annet julegaver som er laget i Asia. Samtidig er det færre fraktfartøyer enn før pandemien. Det gjør at prisen er skyhøy for å leie plass i de få containerne som skal få varene over havet fra Asia til Europa og USA. Og nå er det om å gjøre å få flest mulig leker på plass i butikkene før julehandelen starter.
Dermed må leketøysprodusentene presse så mange leker som mulig inn på den lille plassen som finnes i containerne fra blant annet Kina.
Ut med store leker
Det har amerikanske leketøysprodusenter tatt konsekvensen av. Over 85 prosent av amerikanske leker produseres i Kina, ifølge Den amerikanske leketøysforeningen. Situasjonen har gjort at produsentene er tvunget til å tenke nytt.
Hvordan få mest mulig ut av den plassen som de har til disposisjon i containerne?
Løsningen er å gå kraftig ned i antall store leketøy, og heller satse på små leker.
Jay Foreman er direktør for leketøysprodusenten Basic Fun i USA.
– I et normalt år kan Basic Fun, som har base i Florida, eksportere alt som bestilles direkte fra våre fabrikker i Kina til kundene. Det går automatisk, sier Foreman til CNN.
Men ikke i år.
Må tenke smått
Foreman har måttet tenke seg nøye om i forhold til hvordan de skulle få fraktet flest mulig leker fra Kina til USA.
– Løsningen har blitt små, myke leker som det kan presses mange av inn på en begrenset plass i en container.
De har satset på små myke kosedyr og figurer i alle former og farger, pakket inn i baller eller flate små poser.
Dukkehus, store biler og alt annet som tar stor plass har måttet vente til neste år.
Mange andre leketøysprodusenter gjør det samme, og satser på små gummidyr og silikonfigurer, puslespill, små lastebiler og gravemaskiner, i stedet for store og harde pakker.
Dette må du ønske deg
Beslutningen om å satse på disse lekene måtte tas i september for å øke produksjonen, og for å få i gang reklamekampanjene.
Så nå gjelder det for produsentene å få barna til å ønske seg akkurat disse tingene til jul.
Og er foreldrene heldige, blir ikke barna altfor skuffet når gavene i julestrømpene eller under treet er små i år.
For det er jo ikke størrelsen det kommer an på.