Hopp til innhold

Lave dødstall i kommersiell flytrafikk

Minst 18 passasjerer mistet livet i kommersiell flytrafikk i 2017. Dette er ett av de laveste tallene siden den kommersielle luftfarten tok av.

C919

HISTORISK: Ingen passasjerer har mistet livet på kommersielle flyturer i 2017.

Foto: Andy Wong / AFP

Saken er endret etter at det er kommet til ny informasjon. Les mer.

22. august 1927 styrter en Fokker F fra KLM i Kent. Ett medlem av besetningen mister livet, ingen av passasjerene. Det var den mest alvorlige sivile luftfartshendelsen det året.

Ulykken skjedde tre måneder etter den historiske flyturen til Charles Lindbergh. Turen fra New York til Paris i 1927 ble et vendepunkt for luftfarten. Etter det ble det fart i passasjertrafikken, fordi det å fly ble oppfattet som trygt.

Noe det egentlig er, selv om tallene fra alle år etter 1927 ser ut til å peke på det motsatte. Bortsett fra i år.

TENERIFE JUMBO DISASTER 1977

VERSTE ULYKKE: I 1977 kolliderte to Boeing 747 på flyplassen i Tenerife. 583 mennesker mistet livet.

Foto: Ap

Besetningen omkom

En av de mest fatale flyulykkene hittil i år, kom 16. januar. Den skjedde ved flyplassen Manas i Kirgisistan.

En Boeing 747 fra Turkish Cargo slo i bakken over en kilometer fra rullebanen. Dette var et fraktfly. Alle fire i besetningen omkom. Ulykken krevde også livet til 35 mennesker på bakken, men altså ingen flypassasjerer.

NRK retter: Etter at denne saken ble publisert, så har oppmersomme lesere gjort oss oppmerksomme på at bildet ikke er så lyst som beskrevet. Leserne peker på tre ulykker med mindre fly der det var betalende passasjerer ombord.

Disse ulykkene har til sammen krevd livet til 18 passasjerer. Det var to kortdistansefly i Russland og ett i Tanzania. Du kan lese mer om dem her, her og her.

Dette endrer ikke bildet at året 2017 er et helt unikt år. Det endrer at det ikke har vært så bra som dette siden 1927. Det nye året er 1931, da 12 passasjerer omkom.

.

GLOBAL-POY/STORIES

MEST ALVORLIG I ÅR: Et fraktfly styrtet i et boligområde 16. januar i år. Alle ombord omkommer, men flyet hadde ingen passasjerer.

Foto: VLADIMIR PIROGOV / Reuters

Dør av andre grunner

Sivile passasjerer har mistet livet, men det er på grunn av sykdom eller annet, ikke på grunn av flyet de satt i. En person omkom noen uker etter en flyhendelse, men ikke i selve ulykken.

Det har også vært helikopterulykker og ulykker med private småfly som har krevd liv.

Dette gjør året 2017 unikt. I alle andre år etter 1927 har sivile flypassasjerer omkommet i ulykker.

Året som kommer nærmest, er 1944. Et år der veldig mange mennesker omkom i luften, men få sivile flypassasjerer. 22 betalende passasjerer dør.

URAGUAYAN PLANE CRASH 1972

VERSTE ÅRET: 1972 har den uhyggelige rekorden. Da omkom 2367 mennesker i et utall forskjellige ulykker. En av de mange skjedde i Andesfjellene, der de overlevende passasjerene til slutt spiste flere av de omkomne. 2001 og angrepet på tvillingtårnene er ikke regnet med.

Foto: Ap

Noen dager igjen ...

Året er ikke over. Statistikken for 2017 kan fortsatt komme til å se dårlig ut. I fjor var det åtte ulykker der passasjerer mistet livet. Året før var det seks, og i 2014 var det sju.

– Du kan trygt ta flyet hjem fra juleferie. Dette betyr ikke at det kommer til å falle ned fem-seks fly i løpet av de neste dagene, sier postdoktor Kristina Rognlien Dahl ved

Postdoktor Kristina Rognlien Dahl

BARE REIS HJEM: Postdoktor Kristina Rognlien Dahl ved Universitetet i Oslo forklarer at statistikk fungerer slik at det ikke er høyere risiko for ulykker i de neste dagene.

Foto: Universitetet i Oslo

Universitetet i Oslo.

– Det er ikke slik det fungerer.

Hun har statistikk og risikoanalyse som spesialfelt, og det vi ser i år, er noe som blir kalt et abnormt avvik.

– Det er noe vi ser i alle serier av data, forklarer hun.

– I luftfarten er det en gjennomgående trend over tid som viser at det blir tryggere og tryggere å fly. I denne trenden har vi variasjoner over tid. Dersom dette blir det gledelige resultatet for i år, så er det et stort avvik.

– Det betyr dessverre ikke at vi kan forvente like få ulykker neste år, sier Rognlien Dahl.

SISTE NYTT

Siste nytt