Hopp til innhold

Revolusjon i bilbransjen: Kvinne blir ny General Motors-sjef

Mary Barra blir ny toppsjef for verdens nest største bilprodusent, amerikanske General Motors.

Mary Barra

Den nye GM-sjefen Mary Barra, holdt en tale med GMs mest kjente sportsbil, Corvette Stingray, i bakgrunnen.

Foto: Rebecca Cook/Files / Reuters

Mary Barra

Mary Barra fotografert for to år siden, i november 2011.

Foto: Steve Fecht/General Motors/Handout via Reuters/Files / Reuters

51 år gamle Mary Barra overtar som administrerende direktør i General Motors (GM) 15. januar neste år. Det opplyser selskapet tirsdag.

Mary Barra blir dermed den første kvinnelige toppsjefen som leder en av de store bilprodusentene.

General Motors var i fjor verdens nest største bilprodusent, etter å ha laget flest biler i verden i 2011. GM omfatter blant annet bilmerkene Buick, Cadillac, Chevrolet, Daewoo, Hummer, Oldsmobile, Opel og Vauxhall.

Hun har jobbet i GM i 33 år, siden hun var 18, og kommer fra stillingen som utviklingssjef for General Motors på verdensbasis.

– Hun vokste opp i selskapet, har jobbet hardt på fabrikkgulvet og deretter ledet den største og mest komplekse delen av bedriften, sa avgående toppsjef Ken Akerson tirsdag om utnevnelsen av sin etterfølger.

I stillingen som global utviklingssjef har Barra vært ansvarlig for design, tekniske løsninger og kvalitet for alle GM-kjøretøyer rundt om i verden.

Hun har ledet arbeidet med de fleste av de nye bilene til GM og stillingen hennes er blitt beskrevet som den viktigste i selskapet.

Artikkelen fortsetter under tabellen.

Verdens største bilprodusenter i 2012

 

Produsent

Antall produserte biler

Endring fra 2011

1

Toyota 

 10.104.424

+ 25,5 prosent

2

GM

 9.285.425

+ 2,8 prosent

3

Volkswagen

 9.254.742

+ 8,6 prosent

4

Hyundai 

 7.126.413

+ 7,7 prosent

5

Ford

 5.595.483

+ 1,4 prosent

6

Nissan

 4.889.379

+ 5,6 prosent

7

Honda

 4.110.857

+ 41,3 prosent

8

Peugeot

 2.911.764

- 18,7 prosent

9

Suzuki

2.893.602

+ 6,2 prosent

10

Renault

2.676.226

- 5,3 prosent

 

 

Kilde: Wall Street Journal

 

Ekspander/minimer faktaboks

«Government Motors»

Utnevnelsen av Barra kommer dagen etter at den amerikanske staten solgte ut de siste av aksjene i General Motors som staten fikk som et resultat av redningsaksjonen av selskapet i 2009.

General Motors gikk konkurs etter finanskrisen i 2009, men ble reddet av en massiv innsprøyting av offentlige penger.

Dan Akerson

Dan Akerson går av som sjef for General Motors 15. januar neste år.

Foto: John F. Martin/General Motors/Handout via Reuters/Files / Reuters

Til sammen brukte staten 49,5 milliarder dollar, nesten 300 milliarder norske kroner, på å redde General Motors. De enorme summene førte til at selskapet på folkemunne ble omtalt som «Government Motors».

Staten sikret seg store mengder aksjer i selskapet ved å milliardbruken, og har gjennom de siste årene solgt ut aksjene porsjonsvis.

Etter at de siste aksjene staten eide i General Motors denne uken ble solgt er det klart at amerikanske skattebetalere har tapt ti milliarder dollar på redningsaksjonen.

Mandag la imidlertid forskningsinstituttet Center for Automotive Research frem en rapport der de skriver at den statlige redningsaksjonen i bilindustrien reddet 1,5 millioner arbeidsplasser i USA:

Etter at staten nå er ute av General Motors kan selskapet igjen betale ut aksjeutbytte, noe som vil gjøre det langt mer attraktivt for investorer.

– De kan endelig GM se «Government Motors» i bakspeilet. Det er et viktig skritt for både selskapet og kundene, sier Matthew Stover, som er en analytiker av bilbransjen i Guggenheim Securities, til nyhetsbyrået Reuters.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Mary Barra

GMs nye toppsjef Mary Barra introdusrte den nye 2013-utgaven av Buick Encore på et bilshow i Detroit 10. januar 2012.

Foto: Bill Pugliano/Getty Images / AFP

Rekordstore overskudd

Chevrolet Silverado

En av GMs pengemaskiner, en Chevrolet Silverado.

Foto: Paul Sancya, File / AP

Chevrolet Tahoe

En annen av GMs pengemaskiner, en Chevrolet Tahoe.

Foto: General Motors / AP
Barra overtar et selskap som er i bedre stand enn det har vært på mange år. GM hadde et rekordstort overskudd på 4,3 milliarder dollar, drøyt 25 milliarder norske kroner, i årets ni første måneder.

Samtidig er amerikansk bilindustri totalt sett i kraftig vekst. I november i år ble det solgt ni prosent flere biler i USA enn i samme måned i fjor. GM hadde sin beste novembermåned siden 2007, før finanskrisen slo inn.

Det om er enda bedre nyheter for bilfabrikantene er at det er salget av de store bilene som øker mest, på bekostning av små og mellomstore biler.

Etter finanskrisen førte høye bensinpriser og dårlig økonomi til at mange amerikanere i noen år satset på mindre og mer «europeiske» biler som bilfabrikantene tjente mindre på.

Nå viser statistikkene at amerikanske bilkjøpere har vendt tilbake til sine tradisjonelle bensinslukende storbiler.

Pickupen Chevy Silverado og SUV-en Chevrolet Tahoe er blant dem som har økt mest, med oppganger i salget på henholdsvis 12 og 23 prosent i november.

Salgsøkningen har gjort av verdien av General Motors-aksjen har økt med 60 prosent de siste 12 månedene. Nå har verdens første kvinnelige bilfabrikksjef fått i oppgave å fortsette suksessen.

SISTE NYTT

Siste nytt