Hopp til innhold

Vestlige krigsskip gjennom Hormuzstredet

Flere vestlige marinefartøyer seilte søndag gjennom Hormuzstredet i Persiabukta utenfor sørkysten av Iran.

USS Abraham Lincoln

USS Abraham Lincoln er ett av skipene som søndag seilte gjennom Hormuzstredet. Bildet skal være tatt 18. januar i år.

Foto: HANDOUT / Reuters

Seilturen til de britiske, amerikanske og franske fartøyene blir sett på som en avskrekkende manøver fra Vesten mot Iran.

Iran har truet med å stenge Hormuzstredet og dermed ramme den omfattende oljetransporten som går gjennom farvannet.

Daglig passerer oljetankere med 17 millioner fat olje gjennom stredet, noe som tilsvarer 35 prosent av verdens råoljetransport, ifølge Telegraph.

Problemfritt

I forrige uke sa admiral Habibollah Sayyari i den iranske marinen at det ville være en smal sak å stenge stredet for oljetrafikk.

– Som iranere sier: Det vil være enklere enn å drikke et glass vann, sa Sayyari.

Søndagens seilas gikk derimot problemfritt, og det skal ikke ha blitt gjort noen forsøk på å stanse de seks marinefartøyene.

En talsmann for konvoien sier ifølge Telegraph avviser at søndagens operasjon var ment som en provokasjon mot iranske myndigheter.

Målet var derimot å synliggjøre at den internasjonale tilstedeværelsen skal være med på å sikre fri framkommelighet for den viktige skipsfarten i området.

Nye sanksjoner

Forholdet mellom Vesten og Iran har blitt anspent den siste tiden, etter mistanker om at Iran er i ferd med å framstille atomvåpen.

Iranske myndigheter har så langt nektet for dette, og fastholder at landets kjernekraftprogram kun er ment for å framstille energi.

Det er ventet at EU mandag vil vedta sanksjoner mot Irans sentralbank samt et forbud mot å importere iransk olje. EUs utenriksministere har varslet pressekonferanse klokka 16.20 norsk tid.

For enkelte europeiske land kan det blit en bitter karamell å svelge. Iransk olje utgjør nærmere 35 prosent av Hellas' totale oljeimport. Også spanjolene og italienerne er kunder av iranerne med henholdsvis 14,9 og 12,4 prosent import.