Billboards med kong Albert som hvisker gode råd til sin sønn kong Philippe ble slått stort opp: «Min sønn, vær alltid diskret», står det under bildet.
Det ble tatt da kong Albert abdiserte fra tronen 21. juli i år, og enhver belgier forstår underteksten.
Kongsdatter eller ikke?
Kong Albert kjemper for tiden mot å måtte avlegge en DNA-prøve.
Den 45-årige kvinnen Delphine Boël har gått rettens vei for å bevise at hun er kongens uekte datter.
Boël hevder hun er resultat av en affære kongen hadde med hennes mor, baronesse Sybille de Selys Longchamps, på 1960-tallet. Moren har i intervjuer fortalt om forholdet til den daværende prinsen.
Hun hevder de to hadde et hemmelig forhold i flere år. Både baronessen, prinsen og prinsens ektefelle, den senere dronning Paola, var kjent for sitt jetsettliv.
Det skal ha vært Alberts bror, daværende kong Baudouin, som forhindret en mulig kongelig skilsmisse, gitt at broren var nummer to til tronen.
Kong Albert, som mistet sin kongelige immunitet da han overlot tronen til sin sønn, kommenterte for første gang saken i forrige uke gjennom sine advokater.
Påstandene om farskapet har versert siden 1999, da de dukket opp i biografi om dronning Paola.
Advokatene hevder nå at rykter og gamle fotografier av baronessen og prinsen ikke er det samme som bevis for at Albert er far til Delphine Boël.
– Frøken Boël må først bevise at Jacques Boël (en kjent belgisk industrieier red.anm.) ikke er hennes far, før hun kan bevise at kong Albert er hennes far, heter det fra advokathold.
(Saken fortsetter under bildet.)
Kongelig reklame
Å bli minnet om det påståtte utroskapen på store reklameplakater – mens de slåss i retten mot avleggelse av DNA-prøver – ble derfor ikke varmt mottatt av kongehuset.
VictoriaMilan hevder å være Europas største datingside for folk i faste forhold, som ønsker seg «litt mer». På reklameplakatene lyder teksten: «Gjør livet levende – ha en affære!»
- Les saken:
- Flere saker om nettdating
– Vi har ønsket å skape oppmerksomhet, men når de reagerte så sterkt så bestemte vi oss for å trekke dem tilbake, sier Sigurd Vedal, som står bak nettstedet.
– Men hadde dere ikke ventet reaksjoner?
–Jo, men det var jo morsomt ment. Men vi forsto jo at han reagerte, i og med at det dreier seg om ham.
Det er ikke første gang nettstedet VictoriaMilan bruker kongelige i sine kampanjer.
For noen måneder siden var det dronning Máxima av Nederland som preget reklameplakatene i Amsterdams gater. En kampanje Vedal kaller en suksess.
– Vi fikk den oppmerksomheten vi ville, mener han.
Han har ingen betenkeligheter med å bruke de kongelige som reklame for utroskap.
– Vi er jo en kontroversiell merkevare, sier han.
Forretningsmodellen til nettstedet er at interesserte personer ved å betale et par hundre kroner i måneden får adgang til å kommunisere med andre brukere.
Nå er VictoriaMilan til stede i 23 land og har ifølge Vedal passert tre millioner medlemmer. Om et par uker lanseres datingselskapet i Singapore, Japan og Hongkong.
(Saken fortsetter under bildet.)
Utelukker ingen
Kommunikasjonsdirektør ved det kongelige palasset i Belgia, Pierre-Emmanuel De Bauw, sier de ikke har tatt noen juridiske skritt mot selskapet.
– Men de hadde ikke tillatelse til å bruke bilder av kongefamilien, argumenterte De Bauw overfor belgisk presse denne uken.
– Vi ønsket å bli lagt merke til og historien til kong Albert og hans påståtte uekte datter var perfekt til det, sier Vedal
Om de vil bruke andre kongelige i fremtiden vil han ikke kommentere.
– Ville dere ha brukt plakater av kronprinsesse Mette-Marit eller kronprins Haakon i Norge?-
– Det blir spekulasjoner, svarer Vedal.
– Hva med Ari Behn?
– Man skal aldri si aldri, sier Vedal.