Hopp til innhold

Knut blir storindustri

Isbjørnungen Knut er blitt en innbringende merkevare. Nå skal han selge både kosedyr og gelefrukter.

Isbjørnen Knut
Foto: MARKUS SCHREIBER / AP

Denne helgen flokket tusenvis av besøkende til dyrehagen i Berlin for å se den foreldreløse isbjørnungen.

Salget av Knut-kosedyr har overgått alle forventninger, og nå settes produksjonen i høygir for å møte etterspørselen internasjonalt.

Merkevaren Knut har etter hvert blitt så populær at dyrehagen i Berlin har rettighetsbeskyttet navnet.

Knut som kosedyr
Foto: SVEN KIENEL / AFP

Se video: Isbjørnen Knut

Den lille isbjørnungen er bare 15 uker gammel, men er allerede en stjerne i hjemlandet.

Dyrehagen planlegger å lansere flere typer Knut-effekter, men understreker at overskuddet fra salget vil gå til arbeidet for å redde utrydningstruede arter.

Flere andre har kastet seg på Knut-toget. Den tyske versjonen av auksjonsnettstedet eBay har per i dag over 200 Knut-gjenstander til salgs.

Også den tyske godteriprodusenten Haribo vil ha sin del av kaka. Denne uken kommer de med en egen Knut-formet gelefrukt.

Det gjelder imidlertid å smi mens jernet er varmt. Lille Knut veier foreløpig i underkant av ti kilo, men det spørs om han er like søt og salgbar som voksen hannisbjørn på flere hundre kilo.

SISTE NYTT

Siste nytt