NRK Meny
Normal

Kinesisk reder ber om unnskyldning

Eierne innrømmer at skipet var ute av kurs da det kjørte på grunn i det sårbare området.

Video Skip lekker olje ved korallrev

Skipet begynte å lekke drivstoffolje ved Great Barrier Reef.

Påskeaften gikk frakteskipet Shen Neng 1 på grunn ved Great Barrier Reef untenfor Queensland i Australia. I lasten hadde skipet 65.000 tonn kull, og de hadde nettopp bunkret 1.000 tonn drivstoffolje.

Les også: Havarert skip slepes av korallrev
Les også: Havarert skip slår mot Great Barrier Reef
Les også: - Tungolje og kull truer verdens største korallrev

Da en oljelekasje begynte å bli synlig langs skipets side, fryktet australske myndigheter det verste.

– Skipet er i dårlig forfatning og det er en reell fare for at det skal brekke i to. Situasjonen er alvorlig, og alle anstrengelser blir gjort for å begrense følgene av grunnstøtingen, sa delstatsminister Anna Bligh til nyhetsbyrået Reuters.

Et stort utslipp ville kunne ødelegge store deler av ett av verdens største korallrev, og ett av Australias mest besøkte turiststeder.

15 kilometer ute av kurs

Nå innrømmer eieren av Shen Neng 1, det kinesiske Shenzen Energy Transport, at skipet var ute av kurs.

Ikke uten grunn. Da skipet traff Great Barrier Reef, befant det seg 15 kilometer fra nærmeste skipsrute.

Oljelekkasje fra kinesisk lasteskip på Great Barrier Reef

Eierne av skipet beklager utslippene i Great Barrier Reef.

Foto: HO / REUTERS

Eierne ber også om unnskyldning for at de har satt det sårbare området i fare, og de lover å gjøre det de kan for å bistå i oppryddingen.

For til tross for at katastrofen ble avverget, har ikke revet gått helt skadesløs fra ulykken.

Tre tusen liter olje

For til tross for at australske redningsmannskaper umiddelbart begynte å pumpe ut de nær 1.000 tonn drivstoffolje fra havaristen, klarte de ikke å hindre alle utslipp.

Rundt tre tusen liter av drivstoffoljen skal ha rent ut i havet rundt havaristen. Det er ikke kjent hvilke følger dette vil ha for området.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt