Hopp til innhold

Kina lover lavere toll på biler og åpnere økonomi

Etter flere uker med handelsstrid med USA, lover Kina å senke tollen på biler, åpne opp finanssektoren og styrke rettighetene for intellektuell eiendom. Tesla er blant dem som tjener på utspillet.

US China

USAs president Donald Trump og Kinas president Xi Jinping i jovial passiar under møtet på Trumps feriested i Mar-a-Lago, Florida, 7. april 2017.

Foto: Alex Brandon / AP

Alle tiltakene står høyt oppe på listen med krav fra USA og president Donald Trump, som senest mandag kritiserte Kinas tollregime på biler.

Kinas president Xi Jinping lover en «ny fase i å åpne opp».

– Økonomisk globalisering er en irreversibel trend i tiden. Døren for åpning vil ikke lukke seg, den vil bare åpne seg og bli videre og videre, sa Xi tirsdag under en økonomisk konferanse i øyprovinsen Hainan.

Trumps press gir resultater

Løftet kommer to dager etter at Donald Trump antydet at han så slutten på de siste ukenes handelsstrid, som har ført til økte tollsatser i begge land og trusler om flere straffetiltak.

– President Xi og jeg vil alltid være venner. Kina kommer til å ta ned handelshindringene fordi det er det rette å gjøre, skrev han på Twitter.

Mandag tvitret Trump om urettferdig biltoll, som Kina nå altså signaliserer at de vil endre på.

Laster Twitter-innhold

– Når en bil blir sendt til USA fra Kina, er tollsatsen på 2,5 prosent. Når en bil blir sendt til Kina fra USA er tollstasen på 25 prosent. Høres det ut som fri og rettferdig handel. Nei, det høres ut som DUM HANDEL – har pågått i årevis, skrev Trump.

Viktig for Tesla

I 2017 var Kina det nest viktigste markedet for elbil-produsenten Tesla. Teslas eier, Elon Musk, tvitret i mars at den eksisterende tollsatsen gjør ting «veldig vanskelig».

CHINA-AUTO-SHOW-AUTOMOBILE

Tesla Model S startet i fjor på 843.000 kroner i Kina. Det er nær 50 prosent mer enn startprisen i USA. Toll, moms og frakt forklarer forskjellen. Her er Model S utstilt på en bilmesse i Shanghai, 20. april 2015.

Foto: JOHANNES EISELE / AFP

– Det er som å delta i en olympisk konkurranse med sko av bly, skrev han i en twittermelding som nå er slettet. Musk er blant dem som har lagt press på president Trump for å få ham til å gjøre noe med de skjeve handelsbetingelsene.

Teslas omsetning var i fjor på over to milliarder dollar, eller rundt 16 milliarder kroner. Vel 12 prosent av Teslas modeller S og X ble i fjor solgt i Kina.

Tesla inngikk i fjor en avtale med myndighetene i Shanghai om å bygge en fabrikk for produksjon av elbiler. Musk ser også på minst tre andre mulige produksjonssteder for Tesla i Kina. Hensikten er blant annet å slippe toll på biler beregnet for det kinesiske markedet.

Les også: Kina forsøker å få EU på sin side etter ny tolltrussel fra Trump

Les også: Vurderer å øke Kina-toll med 100 milliarder dollar

Les også: Kan bli forhandlinger med Kina i stedet for økt toll