Her er verdens største amfibiefly

Det har egenskapene til både en båt og et fly, og kan lande langt til sjøs – i tillegg til rullebaner på land. Flere spør også om det kan bli Kinas nye våpen i kampen om makten i Sør-Kinahavet.

SE FLYET TA AV: Her tar flyet AG600 av for aller første gang.

Til jubel og applaus fra skuelystne kinesere, lettet flyet fra rullebanen for aller første gang på julaften.

Flyet AG600 er omtrent på størrelse med passasjerflyet Boeing 737:

Det kan ta av med en vekt på opptil 53,5 tonn, og har et vingespenn på nesten 40 meter.

Flyet vil bli det største amfibieflyet som bygges på flyfabrikker i dag.

Amfibieflyet på vei opp i Zhuhai

FIKK SIN FØRSTE FLYTUR: Kinesernes nye amfibiefly AG600 var på vingene for første gang i dag.

Foto: CHINA STRINGER NETWORK / Reuters

Søndagens jomfrutur ble gjennomført i løpet av én time, fra flyplassen i byen Zhuhai i Guangdong-provinsen sør i Kina.

Da flyet var trygt nede på bakken igjen, ble det møtt med en æreshilsen på rullebanen: to brannbiler som skjøt vann i en stor bue over flyet.

Seansen ble sendt på statlig, kinesisk TV, noe som viser hvor stor prestisje kinesiske myndigheter legger i prosjektet.

Sjøflyet AG600

GODT DOKUMENTERT FLYTUR: Lanseringen av flyet er viktig for kinesiske myndigheter, og bilder som dette ble vist frem på kinesisk TV.

Foto: AFP PHOTO / AFP

Våpen i Sør-Kinahavet?

Flybuken til amfibieflyet er formet som et båtskrog, og det kan både lande og ta av fra sjøen.

Det kan også bruke rullebaner på land, på samme måte som andre, vanlige fly.

Flyplassen i byen Zhuhai, der kinesiske myndigheter viste frem flyet i dag, ligger langs kysten ved Sør-Kinahavet.

Flere spør seg nå om det nye kinesiske amfibieflyet også er tenkt som et verktøy for å vise militære muskler og posisjonere seg i maktspillet om disse områdene.

Magasinet Popular Science viser til at flyet kan lande og ta av ved øyer og holmer der det ikke finnes rullebaner på land.

Amfibieflyet vil være svært god egnet frakte soldater og militærutstyr til Kinas utposter på øyene i Sør-Kinahavet.

Flyet kan fly tvers over hele Sør-Kinahavet, fra Kina til Malaysia og tilbake igjen – uten å fylle drivstoff, ifølge ingeniøren som har ledet utviklingen av flyet, skriver China Daily, melder nyhetsbyrået Reuters.

Kinesiske soldater på Woody Island

SOLDATER PASSER PÅ ØY: Kinesiske soldater patruljerer på Woody-øya, en øy blant Paracel-øyene i Sør-Kinahavet.

Foto: CHINA STRINGER NETWORK / Reuters

Omstridt havområde

Hvis flyet brukes strategisk av Kina i Sør-Kinahavet, kan det bidra til å gi landet et overtak i en viktig maktkamp.

Til sammen sju land i Sørøst-Asia kniver om innflytelse i disse farvannene.

Under Sør-Kinahavet ligger det store energiressurser. Det er dessuten mye fisk og internasjonal skipsfart i området.

Kina mener de har rett på mesteparten av havområdet, og har i flere år bygget ut holmer og skjær.

Det har vakt sterke reaksjoner fra nabolandene og USA.

Et kinesisk amfibiefly vil kunne være viktig for å bistå øyene Kina kontrollerer i dette havområdet.

Les også: USA har sendt hangarskipsgruppe til Sør-Kinahavet

Les også: Nye satellittbilder avslører kinesisk opprustning i Sør-Kina-havet

Mannskapet på bakken etter landing

TRYGT NEDE PÅ BAKKEN IGJEN: Her er flyet avbildet sammen med mannskapet, etter dagens første flygning.

Foto: CHINA STRINGER NETWORK / Reuters

Kan også slukke branner

Amfibieflyet er i tillegg svært velegnet til å slukke store branner: Det kan fly helt ned til vannflaten, samle opp sjøvann i tanker mens det er i fart, og så senere slippe det ned på brennende skogområder.

Det kan samle opptil 12 tonn vann i løpet av bare 20 sekunder på denne måten, ifølge produsenten.

Flyet kan også brukes som redningsfly, og siden det både kan lande og ta av fra vannflaten, langt til sjøs – er det svært nyttig i leteaksjoner i store havområder.

Flyprodusenten Aviation Industry Corp of China (AVIC), som eies av kinesiske myndigheter, har brukt åtte år på å utvikle amfibieflyet.

Så langt er det bestilt 17 fly av flytypen, melder avisen China Daily.

Det kinesiske amfibieflyet AG600

FORMET SOM ET BÅTSKROG: Flybuken til AG600 er laget slik at den skal kunne ligge stabilt, også i vannet.

Foto: AFP PHOTO / AFP

Verdens største – men mindre enn forgjengerne

Flyets løftekapasitet på 53,5 tonn kan virke imponerende i dagens flybransje – men det er langt fra det største amfibieflyet som har vært produsert.

Russland laget et stort amfibiefly på 60-tallet, Beriev Be-40, også kalt «Albatross», men dette er ikke lenger i produksjon.

Flyet kunne ta av med en samlet vekt på 86 tonn, og hadde et vingespenn på 41 meter.

Russernes oppfølgermodell Beriev Be-200 brukes fortsatt i dag, men blir med sitt vingespenn på snaut 33 meter og løftekapasitet på 41 tonn, er det likevel mindre enn kinesernes nye amfibiefly.

Det russiske amfibieflyet Beriev Be-200

STORT, MEN IKKE VERDENS STØRSTE: Det russiske amfibieflyet Beriev Be-200 egner seg godt til å slukke branner, men er ikke like stort som kinesernes nye fly. Her slukker det russiske flyet en brann under en øvelse.

Foto: SERGEY PONOMAREV / Ap

Var mer populære før

Mens dagens amfibiefly regnes som svært avanserte, ble flybåtene sett på som teknologiske vidundere da ble brukt under andre verdenskrig og i etterkrigstiden.

Flybåter kan ikke lande på rullebaner på land, og har skroget nedsenket i vannet, i motsetning til skroget til sjøfly, som støttes av flottører oppå vannflaten.

En av de mest kjente flybåtene var Hughes Hercules H-4, også kjent som «Spruce Goose».

Det ble utviklet av flygeren og forretningsmannen Howard Hughes på oppdrag fra amerikanske myndigheter under andre verdenskrig.

Flyet ble aldri brukt under krigen, og Hughes fløy flyet bare én gang, 2. november 1947.

Det fikk tilnavnet «Spruce Goose», eller «Grangåsa» på norsk, fordi det for det meste var bygget av tre, på grunn av materialrestriksjoner under krigen.

Mange regner det fortsatt som verdens største fly etter vingespennet, som var på 97,5 meter.

Hughes Hercules H-4, også kjent som "Spruce Goose"

BLE PRODUSERT I 1947: Hughes Hercules H-4 ble bygget like etter andre verdenskrig, men det ble bare med den ene prototypen.

SISTE NYTT

Siste nytt